Pages

HaPpiNesS

Hmmm...
Pernah dgr x quote ni???

Kata org kampung saya, Thomas Hardy...

"Kita melihat kebahagiaan itu seperti pelangi, tidak pernah berada di atas kepala sendiri,tetapi selalu berada di atas kepala orang lain"

Pelangi memang cantik kan...
Saya selalu tertunggu-tunggu bila pelangi kn muncul...
Setuju x dgn Pak Cik Thomas ni???
Betul ke manusia sering melihat kebahagiaan org lain ...
Dan tidak merasai kebahagiaan sendiri???

Saya???
50-50...

Sebab... Adakala manusia merasa puas dgn apa yg dimiliki...
Puas setelah merasai nikmat bahagia...
Waktu itulah, kadangkala ada yg merasakan dunia ini merekalah yg punya...
Usah dikata pelangi di ats kepala org lain...
Pelangi muncul pun tidak disedari...
Malangnya kan???

Manusia, sedarkah bahawa bahagia itu juga sebenarnya ujian???
Ujian yg bagaimana??? Pelik n curious...hmmm...
Ye, ujian...
Kerana tatkala wujudnya bahagia...
Manusia teruji... 
Tahap keimanan teruji...
Bagaimana menghargai kebahagiaan???
Ada atau tidak sujud syukur...
Atau paling tidak, ucapan "Alhamdulillah"...
Ohh...
Ada yg menganggap kekayaan itulah kebahagiaan...
Sedangkan kekayaan itu jua ujian...
Ke mana kekayaan itu disalurkan dsbgainya...
Yg paling digeruni,
Andai mencium dan memeluk kebahagiaan...
Allah sumber kebahagiaan terus dilupakan...
Hingga tenggelam dlm bahagia...
Nauzubillah min zalik...

Dan adakala manusia,
Tatkala merasakan derita...
Maka seringlah melihat kebahagiaan yg dinikmati org lain...
Terasa diri sendiri punya kehidupan yg tdk membahagiakan...
Inilah yg dikatakan oleh org kampung sy tadi...
Dlm situasi ini,
Ya... ada sebahagian manusia yg akan sgt terasa dgn kata2 ini...
Ye lah, kalau da mkn cili sendiri la rasa pedasnya!!!



Sebagai renungan bersama :
KEBAHAGIAAN adlh satu perjalanan, bukannya destinasi. 
Berbahagialah skrg, tnpa perlu menunggu masa yg sesuai. 
Halangan utama kebahagiaan adalah apabila kita meletakkan harapan yg terlalu tinggi dan syarat yg terlalu banyak untuk bahagia...
Semakin kita buru bahagia, semakin ia lari menjauh...
Oleh itu, kecapilah bahagia tanpa perlu memburu atau mengejar-ngejar.

Kadangkala, kita tidak menyedari limpahan kebahagiaan dalam hidup kita...
Ambillah masa untuk merenung dan menghayati nikmat-nikmat yg dikurniakan dan bersyukur dgn apa yg dimiliki...
Pilihlah jln hidup yg diredhai dgn menjauhi maksiat walaupun hakikatnya maksiat itu boleh memberi keseronokan... Tapi yakinlah bahawa itu hanya sementara...
Semakin kita mendekati dosa, rahmatNya semakin malap dari hidup...

~Perlu sentiasa renungi utk syukuri nikmat hidup~


Perpecahan vs Kesatuan

Apakah perpecahan di matamu?

Adakah yang kembli kepada Tuhan itu,

perpecahan bagimu?

Apakah kesatuan bagimu?

Adakah yang bersekongkol dalam kejahatan bersamamu?

Hakikatnya kembali kepada kebenaran itu kesatuan...

Kerana akhirnya bersama ke syurga...

Bersekongkol dalam kejahatan itulah perpecahan...

Kerana di akhirat nanti bersengketa....



~dipetik dari SINERGI by Hilal Asyraf~

Cerita Kanak-kanak...

Kalau dulu...

Hanya dia seorang...

Kini sudah berdua...

Setelah lahir seorang lagi buah hati...

'Izz Abdussalam nama diberi...

"Jom berkenalan dgn saya..."... said 'Izz...

Slps 2 hari kelahiran...
Masih baru melihat dunia...
Luasnya dunia ini...


Ni gambar terbaru saya...
Macho x...
Mereka ckp saya bulat...huhu


Aish... budak 'macho' da tarik muka...
Jgn gtu k... malu kt girls...hehe...


Cube teka yg ni sape...
Pssttt... sbenanye ni la kakak sy...
Tgk tu, x matang kan...


Kak Long xpenah ckp die sygkan sy...
Tapi, die slalu peluk n cium sy...
Jadi sy tau die sygkan sy...hehe...


'Izz saayaanngg Kak Long...
Waktu ni Kak Long bru lepas sembuh dari demam...

Dan sekarang...
'Izz dpt tau yg Kak Long terkena
jangkitan kuman dekat paru-paru...
Mereka ckp...pnemonia...
Ntah... 'Izz xtau...
Yg 'Izz tau, Kak Long sakit...
Kena tahan dkt wad...

Ni Kak Long...
Dia masih aktif...
Mami Ti kata dia sebak bila lihat Kak Long...


Tgk tgn kiri Kak Long...
Kena cucuk tk masukkan antibiotik...
Nk bersihkan paru-paru kot...
Kak Long mengadu sakit...
Dia tnjuk tgn dkt yg dtg...
Tok Abah, Tok Ma, Ayah Di n Mami Ti...
Kesian Kak Long...
Mata Tok Ma n Mami Ti berkaca...


Ish... budak ni tgk tudnung da mcm Mak Datin...
Papepon harap Kak Long get well soon ye...
Kami semua syg Kak Long...
Nak Kak Long balik rumah n main sama2 ye...


wlaupun Kak Long ske usik 'izz... Macam ni...

Hmmm....
'Izz pon sebak ni...

<<<...Sebelum berpisah, tgk gambar kami...>>>

Tok Abah, Tok Ma, Kak Long n saya yg macho...hehe

Ok la... Stakat ni dulu...

Eh... kalau nk tgk post yg lalu,
Pasal Kak Long, klik :

(tp jgn terkejut... blog tu da bersawang, ditinggalkan sebab xdpt diselamatkan lagi...)

Jumpe lagi...
Wassalam...


~JAlaN-JalAn~

Selamat Datang dan Selamat Pulang buat Kak Siti Pah..

Maaf ats segala kekurangan...

Terima kasih kerana sudi bertandang ke rumah dan menjamah juadah yg xseberapa...

Laen masa, jemput dtg lagi ye... 

Zati sayang Kak Siti Pah mcm kakak
 sendiri =)))))





~Kenangan manis bersama~

Sayang kalian kerana Allah...
Moga ukhuwwah ini berkekalan...
Walau ku tahu telah banyak keterlanjuranku terhadap kalian...
Degil dan keras kepala...
...MAAF...
dan
-
-
-
.....MAAF.....

Jauh di sudut hati,
Kalian sangat penting dalam hidupku...
Sungguh!!!

~enD of St0Ry~

...BILA RINDU...

Saya rindukan mereka :

Srikandi Mujahidah
Lukisan Alam
Murabbi Solehah

2 Minggu masa dihabiskan bersama,
Kami berEMPAT,
Jeng3 --->

Seorang Mak yang garang tapi baik hati =)
dan tiga anaknya : seorang separa matang dan dua org yg lnsung tidak matang,
Cuba teka siapa yg separa matang dan siapa yg lansung x matang???
(P/S : Jgn marah empunya badan...hehe)

Kami berempat,
Rindu saat sama2 membulatkan mata (0-0),
TV, Alunan nasyid, Kopi, Maggie, Gelak tawa,
 Motivasi vs air liur basi, apa lagi???
Semuanya sbg peneman...

Hingga Subuh,
Sama-sama berkejaran ke BISA...
Ingat lagikah kalian???
Pagi itu hujan...
Kita bersama harungi...
Cik Lukisan Alam dgn selipar tnpa bunganya...
Tahun dpn ukir bunga bnyk2 ye...

Dua ank yg tidak matang,
Bersorak tatkala hujan membasahi bumi,
Mandi manda melepaskan tekanan belajar (kononnya la...hehe)...
Mak bukan marah...
Tapi minggu exam, kalau demam sape yg susah???
Kalian berdua cepat2 matang ye...
To Anak separa matang,
syukran sbb sntiasa di pihak saya (",),
Rasa kuat bila ada yg menyokong...hehe...


2minggu yg tinggal kenangan...
Siapa yg jangka???
Bila hati2 kami bertaut...
Tanpa diduga...
Apatah lagi dirancang...
Sungguh perancangan Allah tiada siapa yg tahu...


Semuanya bermula pada suatu petang,
Di bilik Cik LA,
Dan sekelip mata segalanya ini bermula...
Hingga ke saat ini...
Daku bersyukur mengenali kalian...
Semoga ikatan ukhuwwah yg terjalin ini... 
Terikat kukuh ats dasar  keIMANan...


Sayang kalian kerana ALLAH...




Ukhuwwah atas dasar keimanan,
Akan membina keikhlasan dalam hubungan,
Bukan kerana rupa, bukan kerana harta dan wang ringgit,
Bukan juga kerana apa-apa,
Ukhuwwah yang sebenar...
Terbina atas dasar kefahaman...

Bagaimana bAhAGia???

Bahagia...
Siapa yg tahu bagaimana bahagia yg sebenar???
Siapa yg boleh nyatakan apa kriteria bahagia???
Angkatlah tangan dan kaki...


Bukan sy yg akn berikan jawapan...
Tapi cuba renung dan jawab pada diri sendiri...
Bukan pada org lain...


Adakah bahagia itu bila kita peroleh apa yg diidamkan?
Walau dgn cara yg tersangat kotor!
Walau saat kita tersenyum puas,
ada insan terpaksa menjahit sendiri luka di hati!
Begitukah???
Saya tidak setuju!!!


Bahagia bukan hanya utk dirasai sendiri...
Kerana segala bahagia tidak memberi makna...
Andai bahagia tidak dimiliki insan di sekeliling...


Yang Kuning, sila bahagiakan yang Biru...
Bukan yang Kuning berbangga kerana ia lain dari yang Biru...

Huuuhhh...
Sangat sukar mentafsir bahagia...
Bahagia bukan datang sendiri...
Bahagia: kita yg cari bahagia...
Jangan letakkan syarat untuk bahagia...
Bukan : Aku hanya bahagia bila..bla...bla...bla...
Bukan begitu...
Jadi bagaimana???
Betul : Jika ini yg aku peroleh, aku bersyukur... Aku yg harus terima dan berusaha utk merubah keadaan... Aku yg merubah keadaan... Buang kotak2 dalam minda... Malah berfikir secara lebih meluas... 


La Tahzan... 

I'm home...

Assalamualaikum...
Lama tidak meninggalkan coretan...
Apa khabar la ye...
Aduh rasa kekok mahu menulis begini...


Kesempatan yg suntuk pagi ini...
Mari kongsi kisah...


Saya gembira di sini...
Bersama mereka...
Hampir 2 bulan kami terpisah kerana takdirNya...
Kini kerana takdirNya jua kami bertemu...
Inilah pertama kalinya melihat dgn dua biji mataku...
'Izz Abdul Salam...
Kegembiraan, kesyukuran yg tidak terhingga ats kurniNya...


Saya gembira bersama kalian...
Sungguh inilah waktu yg ditunggu...
Banyak plan bermain diminda...
Jgn risau semuanya yg bermanfaat...
Mahu kenal anak buah baru???
Tunggu entry seterusnya...

***Selamat Hari Tua***

Selamat hari jadi

Ku ucapkan kepada mu
Semoga yang Esa panjangkan umurmu selalu
Betapa riangnya menanti di saat ini
Ku harap kita dapat meraikan bersama-sama
Di sisi teman-teman



Selamat hari lahir
Sekali lagi ku ucapkan
Kini usia telah
Mendewasakan dirimu
Kini kau menanti pelangi kehidupan
Secerah mentari memancar bumi ini
Tak dapat melupakan kenangan manis



Sambut-menyambut mesra penuh keriangan
Berdendanglah iramaku dengan mesranya
Harijadimu yang paling bahagia
Tak dapat kulupakan buat selamanya



Tiap detik beredar silih berganti
Hanya setahun sekali kau menanti
Bagaikan sejarah tersemat di sanubari


Yummy.... Black forest cake...



Last year pnye present... hihi



~Special dedication to my bestfren~
Hartini binti Ismail

Seomga hidupmu diberkati....



~Diragut!!!~

Setelah mengetahuinya...
Segalanya telah diragut...
Manusia memang begini...
Lupa dirikah?
Suatu masa insan yang pernah begitu dekat padanya...
Tapi hari ini insan itu telah dilayan begitu... yang tidak pantas baginya...
Bebaslah untuk mentafsir...
Bila rasa dirinya disayangi dan diperlukan...
Bagai lesap kebahagiaan lama...


Jadi kenapa begini...
Tewaskah?
Sudah musnah tembok kesabaran?
Usah biarkan lagi...
Usah tewas dengan perkara ini...
Bersabarlah jika tidak diri sendiri yang rugi...


Biarkan mereka lakukan apa...
Setelah tiada tindakan ke atas teguran dan nasihat...
Malangnya kata-kata ditinggal di pinggiran...
Jadi apa lagi nilainya...
Jika bukan diam yang lebih selayaknya...


...........Shhhh....  D.I.A.M............

Followers~

~Pengunjung~

~Muslimah 24 hours~

~Muslimah 24 hours~

Popular Posts

Total Pageviews