Pages

SeKetul Daging Itu...

Kenapa? Seketul daging itu???

Kalau saya ajukan soalan, “Siapa yg tahu daging apa yg saya maksudkan?”
Daging kambing ke? Or daging lembu???
(daging, masak lomak pon sodap...hehe)

Maka sy rasa anda punya jawapan yg tepat...
Daging itu ialah : H.A.T.I...


(Nah, lollypop ini sbgai gnjaran!!!)


Penting sangat ke hati ni... hingga selalu dikaitkan dgn peribahasa dan yg seumpama dgnnya, seperti :


Jatuh HATI,
Sakit HATI,
Baik HATI,
HATI batu,
Keras HATI,
Buah HATI (Ehem2...)...


Erm... ape lagi ye...
berHATI-HATI di jalan raya?...Oppsss... hehe, boleh ke...

Kita mungkin terbiasa dgr ayat2 seumpama ini :

“Kek Pandan tu, luaran je nampak jahat... Tapi hati die baik...”

...atau mungkin...

“Donat tu, mulut die memang laser sket... Bile cakap xpandai nk jaga hati org... Tapi mulut die je, sbenanye hati die baik...”

Erm... saya pon biase dengar ayt sebegini...

TAPI... (confused)

Cube renungi sabda Rasulullah,

“Di dalam diri manusia, ada seketul daging, jika baik daging itu maka baiklah manusia tersebut... Sebaliknya jika jahat daging itu, maka jahat pulalah org tersebut... Daging itu adalah hati...”

Bukankan apa yg ada di hati boleh terzahir dgn kata2 dan juga tindakan...

Saya bagi contoh yg plg simple :

Pd satu hari, Kek Lapis berjalan2 di sebuah taman bunga... Tibe2, “Opocot, mak ngkau... Eh, &*%^$#...”... Rupa2nya Kek Lapis tersepak batu dan hampir terjatuh...

Hah, tengok... Agak2la kalau seorang yg berhati bersih, adakah perkataan2 mencarut akn keluar dari mulutnya??? 

Kata org apa yg terlintas di hati dan fikiran, itulah yg akan terzahir oleh sang mulut...

Jika hati yg sentiasa bersih dan cenderung mengingati Allah, mustahil perkataan2 yg sebegitu terkeluar dari mulutnya!!! Malah pastinya kata2 yg lebih sedap didengar atau zikrullah yg terkeluar...

Setuju???
Saya xpaksa anda utk setuju dgn saya ya... Tapi cuba kita sama2 renungi sabda Nabi di atas...


Next, Jom tilik lagi satu kenyataan :


Hati orang mukmin ialah hati yg sihat dan ceria. Manakala hati orang yang fasiq (berdosa) ialah hati yg sakit dan resah... Dosa itu mengundang gelisah dalam jiwa...


Bagaimana hati kita???
(Cantik macam ni ke???)


(Atau macam ni???)


(Atau... separah inikah??? Nauzubillah)

Aduh, meremang romaku membacakan ini... Jadi, adakah hati yg kupunyai bukan milik org mukmin??? Jadi aku bukanlah org mukmin???


Ditambah dgn Sabda Rasulullah :


"Dosa itu sesuatu yg mendatangkan rasa resah dalam hatimu"...


Makin kusut memikirkan... (Xda formula ke utk memudahkan faham semua ni???)


Kata saudara sy, Ust Pahrol Mohamad Juoi (saudara seIslam, hehe) ..


Dosa ialah 'virus' yg menyebabkan hati sakit. Hati yg sakit mudah dikuasai oleh hawa nafsu yg ditunggangi oleh syaitan. Apabila 'raja' (hati) dlm kerajaan diri sakit, ia akan turun takhta, dan naiklah 'penjahat' (nafsu) sbg penguasa baru yg akan sentiasa mengajak diri kpd kejahatan... (Terbayang plak perlawanan antara Goku dgn  Sheron...ececeh...)


Hmmm... Barulah smakin faham... Jadi macamana agaknya nk rawat hati? Nk buang virus2 yg ada kt hati...


Kalau lappy, Virus Trojan Horse, pun boleh dihapuskan guna Karpesky atau seumpanya (p/s : ini bukan iklan berbayar ye).


Kalau manusia sakit, masih ada klinik2 yg membekalkan ubat-ubatan... 
Jika manusia diserang kuman atau bakteria, sekurang2nya ada la antibiotik kan...


Tapi bagaimana dgn hati? Ada ke ubat hati? Atau klinik hati???


Jawapannya: ADA... Cuma ia tidak dpt dilihat secara zahirnya...
Nak tahu apa ubat hati, dan di mana klinik hati???


Utk penerangan lanjut, TUNGGU....... Entry sy akan datang...


Utk entry kali ini... Jom sama2 amalkan tiga perkara utk rawat hati:


1) Membaca al-quran dan hayati maksudnya,
2) Mendirikan solat,
3) Mengingati mati...


X susah pon... Jom sama2 cuba laksanakan ketiga-tiga ini... Yg pertama n kedua mmg rasanya dah jadi rutin harian (insyaAllah...)... Cuma yg ketiga... Kalau slalu ingat mati, tentu kita takut nk buat kemungkaran kan, bile tinggalkan kemungkaran, hati pasti bersih dari segala noda...


Sbgai akhirnya, jom renungi kata2 Imam al-Ghazali :


"Carilah hatimu sewaktu membaca al-Quran. Jika kau tidak temui, cari hatimu ketika mengerjakan solat. Jika tidak ditemui, cari hatimu ketika duduk takafur mengingati mati. Jika kau tidak temui juga, berdoalah kpd Allah, pinta hati yang baru..."



Wassalam...

3 comments:

asrar said...

klaka la ana bc entry nta nie..
but, it has important msg within that humor..

sonok n menyengat ht ni..

syukran zati..

Izzah Ibtisam said...

to asrar : i knoe u, hehe mmg suke la nti... ana blh bayangkan cmana nti bc post ni...hehe... tq aini

Al - Mu'allim said...

Daging itu adalah qolbu. namun apakah qolbu itu hati?erm...

qolbu : jantung atau hati?

sekadar perkongsian :)

Followers~

~Pengunjung~

~Muslimah 24 hours~

~Muslimah 24 hours~

Popular Posts

Total Pageviews