Pages

Alya oh Alya...

Assalamualaikum w.b.t...

Alya, my first niece... Skali lagi beliau telah diculik secara tak sengaja...hehe... Kejam je statement ni...kih3...
Currently bersama kami di kmpung halaman terchenta...
Unfortunately, she gets fever... Hurm, kanak2 kalau x sehat mmg kesian...
Tp kami cuba aktifkan beliau dgn bawa gi jalan2...
Seronok bila tgk budak ni hepy...
Saje nk upload gmbr Alya kt cni, supaya terubat rndu Umi n Abati kt KL sana...
(Skrg not in mood utk active fb, so upload gmbr di sni...)...

Super Junior Hana Tajima? hehe
~muka sugul, tp ok dah ckit lps balik dri rmh granny~

~Main belit2 pashmina dgn bdk kecik, hampir tercekik...erk ;p ~


~Malu... euww~

~Ok, yg ni mmg kena paksa bergambar, hehe...~

Hehe, amacam Umi? Alya da pandai pakai shawl...
Pasni Umi kena beli bnyk2 pashmina utk Alya, da xnak pakai tdung express dh...hehe...

~Alya~

Semoga Alya cepat sembuh ye =) Amin...

Kerana ia realiti...

Dia cakap : Selalunya sy akan pejam mata bila Chef nak umumkan kumpulan mana yg menang...
                  Sebab takut untuk tahu keputusan. Tapi kali ni, sy dpt rasa yg kumpulan sy akan kalah, jadi sy tak tutup mata pun, sbb brsedia dgn keputusan kali ni...   

Tetttt..................
             
Assalamualaikum w.b.t...
Mcm penah dgr je ek dialog ni... Ce teka kat mana...
Adeh, tak payah main teka2 la, da dpt agak!
MasterChef la...
Kuat betul pengaruh tv Cik Izzah Ibtisam ni ye...

Inilah komen slh seorang pserta mster chef, bagaimana debaran yg dirasa saat Chef2 yg hensem semua itu nk umumkan kumpulan yg menang, dan kump mana yg akan melalui ujian penyingkiran... (Errr, ujian pantas rasa kalau x clap... well, sy mmg 'rajin ssangat' nak hafal semua ni... ;p )

Sy memang suka berfikir,
Lps dgr ayt ni saya terfikir sesuatu... Hurm, its all about reality. Satu perkara yg wlau pahit sekalipun, tetap perlu diterima...

Chef boleh je tanya, adakah anda bersedia utk mndengar kputusannya?
Ye, blh... Tp, boleh ke peserta jawab xnak tahu keputusan? Sampai tamat siaran? Err, mustahil kan... So, soalannya yg kita mmg tahu, it will only be one accepted answer!

Hurm, tutup mata seketika... Sbb tak nak tahu keputusan... Tp tiba masa, kita akan tetap buka mata kan... Dan itulah kputusan yg takkan mampu diubah. No turn back! Hey, its reality tv!

Tp berbeza, bila seseorang yg tlh bersedia utk hadapi kekalahan (sumthing bad dlm hdp, hurm...)...
Mcm 'dia' yg di ats, bersedia utk dgr sebarang keputusan. Bagus! Tenang untuk terima segalanya...

So, ada beza x? Bersedia dan tak bersedia?

Hurm, garu2 kepala... Tak ada beza ma... Permainan harus diteruskan. U lemah, u yg rugi... Kalah untuk kali kedua? Kalah pada ujian penyingkiran, dan keluar dr Master chef? (kalah sbb down, smgt runtuh berkecai...) huhuhu, menangis air mata berlagu pun (dgn iringan piano...) keputusan ttp takkan berubah... Tapi berbeza kalau kita da cuba sebaik mungkin, kita kalah bermaruah!

Tettttt......

Adeh, penat menaip...
Mcm tu jgk life kita kan, sentiasa penuh ngan wrna wrni...
Allah takkan tanya adakah kita bersedia, tp Dia memberi apa yg terbaik buat kita...
Kerana Dia Maha Mengetahui...
Sama ada terima atau tidak, we decide...
Tp akibatnya kita tanggung...
Bukankah di akhirnya kita ttp akan menerima?
Lmbt atau cepat, bergantung pd kekuatan jiwa utk menerimanya...

Sembedy says : 'Kita harus sentiasa bersedia untuk dilukai...'
Credit to sembedy...

Hurm, walau pahit sekalipun... Hidup tetap perlu diteruskan,
Bersedia untuk dilukai, wahh bkn senang tu...
Sy surrender! Er, ckp tak serupa tulis! (hahaha gelak simpati)...

Kita tak suka orang lukai kita, kita jgn lukai org mcm tu...
Kalau kita yg lukai org, cpt2 minta maaf. Dh tau salah lenkali jgn buat lg...
Ni Miss Mama slalu pesan...
Baik Ma...

Kata bapak-bapak cina :

 If you want happiness for an hour, take a nap,
 If you want happiness for a day, go fishing,
 If you want happiness for a year, inherit fortune,
 If you want happiness for a lifetime, help somebody.

Hurm... Terpulanglah, amik yg mana baik kan...

Kita ada Allah, kembali pd Dia yg menurunkan ujian...
Pencatur segala yg berlaku di muka bumi ini...
Mohon doa, agar hati ini sentiasa kuat menghadapi segalanya,
Agar tdk tersasar landasan,
Agar tdk selamanya kalah pada emosi...

Nota Izzah : Moga semua pembaca sentiasa tabah =)

Komunikasi?

"Kata-kata yang lembut dapat melembutkan hati yang lebih keras daripada batu. Tetapi kata-kata yang kasar dapat mengasarkan hati yang lunak seperti sutera."


Kerana manusia takkan lari drp berkomunikasi sesama kita... Jadi, bagaimana cara kita bertutur kata? 
Untunglah kalau kita tergolong dlm kalangan yg tdk berkata-kata kecuali yg baik2 shja, tp rugilah kalau yg baik itu disampaikan dalam nada atau cara yg tdk baik
Renungan buat diri sendiri...
Seringkali tutur kata disalah erti...
Astaghfirullah...
Lidah itu lebih tajam drp pedang, amal dhla tak berapa banyak, bercakap pulak sakitkan hati org yg mendengar...hurm...

Nota Izzah : Maaf, saya insan lemah. Cakap jarang nak guna penapis santan... Lain kali fikir sebelum cakap ;p

Fikir...

"Epal yang gugur dari sepohon pokok, mungkin dianggap sampah oleh manusia yg tdk berfikir. 
Tp ia adalah ilham bagi insan seperti Newton untuk menggagaskan idea yg hebat"...

~Memandang dgn mata hati, mentafsir sepenuh jiwa~

Nota Izzah : Sayu...

Hukuman...

Assalamualaikum w.b.t...
Hukuman, bunyi mcm ngeri je kan ;p..
Prnah kena hukum?
Msti pernah kan, kena hukum lepas buat silap.
Masa kecik2 dlu, sy pn prnah kena hukum.
Msa tu still kt skolah rendah, drjah 3 klu x clap...
Ma abah dah ckp, masuk wktu terus Solat Maghrib,
Lepas tu nak gi rmh sdare,
Sape yg lmbt siap nnti kena tiggal!
Haha, sy buat tak tahu je sbb syok sgt mnonton cite kartun,
Tgk cite tak sedar apa mcm org kena pukau (mmg hiperbola),
Org lain sibuk bersiap...
Bila dah habis cite, barula sy sedar yg org lain dh siap...
Huaaa, nak bersiap dah tak sempat!
Dan akhirnya janji tetap dikota...
Saya ditinggalkan sendirian...
Takut + sedih wooo...
Sy dihukum ats kesalahan sy,
Saya tahu kenapa sy dihukum sbb itu mmg slh sy,
dan yg pasti ia tetap jd pengajaran buat sy,
smpai skrg sy masih ingat,
Kalau nak sesuatu benda, kenala berkorban,
macam kes sy ni, kalau nk ikut gi jalan2 kenalah korbankan crita kt tv,
jgn slamanya ingt yg orang je akan ikut kita...
Bila ingt cite masa kanak2, bnyk yg buat sy tergelak...
Bukan main susah lg ma abah nk besarkan anak2nya,
Hukuman yg diberi buat anaknya bertambah matang...
Trima kasih Ma & Abah...

Nota Izzah : Menerima seadanya andai dihukum ats kesalahan yg benar2 dilakukan. Tapi dihukum tnpa kepastian akan kesilapan yg dilakukan, itu sungguh memeritkan... Moga mndpt pengajaran drpd hukuman yg diterima...

Sungguh

Its not easy lately,
Really...
Pray for da best,
Hope i'm tough enough to face all,
Please bocome stronger!!!

Bila...

Bila sesuatu menimpa diri,
Bila segalanya penuh dgn misteri,
Hanya mampu mendoakan agar segalanya terpelihara...
Ya Allah, tenangkanlah hati hambaMu ini,

Tak Ada Modal???

Assalamualaikum w.b.t...

Sy sedang bercuti... Cuti hujung tahun, cuti sekolah... Mcm bdk sekolah (dah memang tersurat, most of my life diluangkan di sekolah - sek rendah, habis sek menengang, sambung kt ipg yg situasinya pun kurang lebih mcm sekolah jgk, dh grad nnt i.Allah kerja pon kt skolah ~menarik bukan?)...

Hurm, nk gtau sal cuti je pun dah meleret-leret...
Macam ni sbnrnya, bila dah namanya cuti, jd sy skrg ada di kmpung halaman tercinta... di teratak usang bersama keluarga tersayang...

Sesekali (huhu yeke sesekali, rasanya berkali-kali jgkla...) menonton tv... dan kdg2 tv yg tonton sy... Sebab rncgn tv tak berjaya tambat hati saya...cewah...

Belek punya belek channel, kdg2 rasa meluat dgn rncgn dkt tv (astro)... Asyik ulang je cerita sama, hurm dah xda modal ka? Tp bgus jgk kn, tu blh mengelakkan mereka2 yg sdg bercuti mcm sy ni dri hanya melekat dpn tv... Ok, bnyk lg pkara berfaedah yg anda blh lakukan, instead of watching that box (erk, skrg org da pakai tv plasma la =)...

Pasal ulang rncgn, itu bukan main isu skrg ni ya. Sbnrnya sy agak terkilan dgn bberapa rncgn tv n iklan yg ada kt tv... Tak tahulah kalau anda2 pernah terperasan dgn satu iklan kt tv yg ada tersebut pasal 'kiamat pada tahun 2012, siapa sangka...jadi, bila masa nak...' (haa lebih kurang mcm ni lah kot aytnya... Adeh, sy mmg kuat ingatan kn utk hafal dialog2 mcm ni. tp maksudnya lbh kurang mcm tu lah ye)... Bila tgk iklan ni sy rasa nk tengok berkali kali, yea sbb iklan ni sgt menarik. Menarik cuping telinga sy utk dengar lagi skali, so that sy tak tersilap dgr... Rupanya mmg betulla apa yg sy fhm masa first tyme dgr... Hurm... (geleng2 kepala sambil mulut terkumat kamit kutuk iklan tu dpn adik2... Sy brpandangan, sgt tak senonoh bila sebut pasal kiamat, tp boleh fikir ttg kecantikan lagi... Fuhh, agaknya muka yang cantik, rambut hitam berkilat yg menawan tu blh bntu kita kan utk hadapi hari kiamat... Erm, apa nk jadi dgn dunia hari ni...

Tu mgkin salah satu iklan tv yg ckup 'menarik hati', tak termasuk lg iklan2 yg mempergunakan wanita. Mgkin nak tarik perhatian, hingga hrga diri entah melayang ke mana...

Itu iklan, ada pulak rancangan komedi dkt tv yg mempergunakan isu2 yg sy rasa agak sensitif. Nk tarik perhatian, tp dgn cara menggunakan modal2 yg menunjukkan anda ni 'kurang cerdik'... Tak boleh ke kalau buat lawak yg lbh ilmiah, tak da la kalau org non-Muslim tgk boleh timbulkan tanggapan yg negatif terhadap Islam... huhu... sy sungguh kesal... Bila buat lagu ttg kubur, hantu2 yang berkeliaran di sekitar kubur dan boleh dating2 janji nk dating kubur kau, kubur aku... Agaknya tak sedar ke kubur tu tmpat sementara sebelum mayat dibangkitkan semula pd hri kebangkitan...hurm... mcm buat lawak tak kenal tempat, bnyk lagi rasanya isu lain. Tak payahla buat lawak pasal alam yg kita sndiri tak tahu macamana keadaannya... Agaknya dia fikir kt kubur nnt pon blh smbung buat maksiat lagi ke! Sekali lagi sedih dan kesal...

Seingat saya, banyak lagi yg mempergunakan isu2 agama... Tak tercerita kat sini... Sedangkan Islam itu tinggi, bukan utk dijadikan bhn ketawa... Bukannya bahan tepuk sorak, di mana sensitiviti kita??? Kalau kita jahil agama, carilah org yg blh bntu keluarkan kita dari kejahilan... Tapi kalau kita yg mengaku beragama Islam, tp memperlekehkan agama, ini kategori apa ya???

Nota Izzah : Perlu ke buat lawak dgn cara takutkan non-Muslim... Kalau nak kahwin dgn prmpuan Islam, yg lelaki kna masuk Islam, kalau nk masuk Islam, kena po****, kena sunat... sakit tau... ~Allah... Itu jeke yg kau tahu pasal nak masuk Islam??? Beribu-ribu kali kesal... Kesimpulannya inilah lawak yg merendahkan nilai agama...

Tudung oh Tudung...

Assalamualaikum w.b.t...

Kalau saya bawakan mafhum sebuah hadis, sy pasti ramai yg biasa n mgkin ramai yg da hafal hadis ni kan...

Dari Abu Sa’id Al-Khudri rodhiallohu ‘anhu dia berkata: Aku mendengar Rosululloh sholallahu ‘alaihi wa sallam bersabda: “Barang siapa di antara kalian melihat suatu kemungkaran hendaklah ia mengubah dengan tangannya; jika tidak mampu, maka dengan lisannya; jika ia masih tidak mampu, maka dengan hatinya dan itu adalah selemah-lemahnya iman.” (HR. Muslim)...

Senang je nak ingat or nak faham hadis ni, cuma pelaksanaannya bagaimana? Mungkin tak semudah yang disebut-sebut.
Kali ni saya bukan nak bersyarah ttg mafhum hadis ni, tapi tertarik utk kongsikan satu kisah ttg seorang budak ni...
~inila Alya budak comel~
psst...nak gi mana tu...

Ok, begini kisahnya... 2 hari yg lalu, saya dan keluarga keluar membeli belah di sebuah pasaraya. Alya ni dah seminggu saya culik dia dari KL, (ssb rndu punya pasal)... So Alya join kami jalan2 malam tu. Macam biasalah, Alya akan dipakaikan tudung oleh mak-mak sedaranya. Lebih kurang macam dlm gambar kt atas tu lah...

Sedang jalan2, tiba2 terserempak dgn sorang girl. Mulanya saya x perasan kehadiran bdk prmpuan tu... Hinggalah budak Alya ni bersuara dgn suara sweetnya, "Mimi Ti, nape Kakak tak pakai tudung?"

Erk, saya pandang prmpuan tu. Entahla dia dgr ke tak... 
"Ha ah la, Kakak tak pakai tudung... Kak Long pun tahu pakai tudung kan..." saya jawab dalam nada berbisik...
Dalam hati, saya terfikir. Kalaulah kanak2 berumur 3 thn pn tahu yg perempuan kena pakai tudung, apatah lagi yg da akil baligh kan... Sy gelak dalam hati...

Memanglah Alya tak tahu apa itu aurat, sekurangnya dia tahu yg prmpuan kena pakai tudung... Gi jalan mana2 ada je orang yg tegur... 'Ala comelnya dia pakai tudung...'...
Barulah sy terfikir, ni pun salah satu dkwah bil hal kan? Yelah, kalau org yang dah besar panjang tgk bdk2 kecik pakai tdudng, takkan tak rasa malu kan... Tu belum kena sembur dgn ayat power Alya lagi...hehe...

Skrg ni kan, macam2 fesyen tudung kat pasaran... Adeh, tak terikut lah peredaran zaman... Apa2 pun, yg penting tutup aurat dengan sempurna...  

Nota Izzah : Ada org cakap, pakai tudung tak semestinya baik... Hurm, tapi Izzah cakap, org baik mesti pakai tudung...

MimPi

Sambil online pagi-pagi ni...
Mendengar penyampaian tazkirah 'Muqaddimah' di TV9,
Sungguh tertarik dgn kata2 terakhir ustz 'Mimpi ni mainan tidur...'
Erm, pnjg lagi aytnya tp x tertulis kt cni.

Rasa mcm terkena dgn kata2 ustz tersebut...
Mimpi yg seakan sama yg pernah dimimpi beberapa kali sblm ni...
Dan pg td sy mengalami mimpi yg sebegitu lg...
Stp kali terjaga dr tidur, sy akn berfikir pnjg memikirkan mimpi tersebut...
Kita ni bukan Nabi kan, yg Allah bg petunjuk melalui mimpi...
Rasulullah tdk bermimpi, melainkan mimpi baginda menjadi kenyataan...
Tp kadangkala bg yg mohon petunjuk melalui istikharah,
Allah beri petunjuk melalui mimpinya atau gerak hatinya...
Itupun ada lah syaratnya sebelum tidur, bkn mainb tidur tnpa pastikan diri dlm keadaan bersih suci, zahir dan batin...

Tapi tak dinafikan,
memang terdapat ilmu mentafsir dan mentakwil mimpi menurut Islam,
dan diiktiraf oleh ramai ulama',
Ramai ulama' yg ingin mendalami mslh takwil atau tafsir mimpi,
namun tdk ramai yg mengetahuinya kerana susahnya hal tersebut...

Mari kita renung kata2 Al Iman Ibnu Syahin menerusi kitabnya Al-Isyarat fi Ilmi al-'ibarat :

"Islam mencerca ilmu tenung kerana hanya Allah-lah yang mengetahui masalah ilmu ghaib. Saya menghindari ilmu-ilmu seperti itu dan tidak meminatinya, dan saya ingin membuat buku yang dapat mendedahkan perkara-perkara ghaib yang sememangnya diakui oleh syarak, iaitu ilmu takwil dan ta'bir mimpi." 

Hurm...
Kesimpulannya, bukan calang2 oranglah kan yg mampu utk tafsir mimpi,
Seseorang pernah bgtahu,
Jgn terlau fikirkan ttg mimpi, sampai boleh mengganggu diri,
tp ambil yg mana baik dari mimpi tersebut dan yg buruk ambil sbg teguran,
Yg penting jgn terlalu obses...

Dun worry,
Sy bkn yg jenis suka tafsir2 mimpi sampai boleh ubah mo0d sebab terlalu fikirkan mimpi...
Tp sy rsa ada sesuatu yg perlu sy fikirkan di sebalik mimpi yg sering singgah dlm tidur sy ni,
Jd sy fikir ini sebagai peringatan,
Saya tahu saya tak suka kalau perkara tersebut benar-benar berlaku,
Dats why sy perlu sentiasa berhati-hati agar perkara sebegitu tak berlaku,
Dan perlu sentiasa memohon Allah pandu stp gerak tingkah sy...
Hurm...
Ya Allah, agaknya sy terlalu memikirkan perkara tersebut,
Akhirnya terbawa-bawa ke alam mimpi,
Allah, moga kau pandu hambaMu yg dhoif ini...

Promosi2... YES...

YES : Year End Sale...
Ok, sempena cuti sekolah ni sy nak kongsi sesuatu dgn sape2 yg rajin baca belog ni.
Tgh2 asyik berblogging, tbe2 tertarik dgn satu blog ni... Rasa seronok pulak baca...
Nak tahu tak???
Ok, kalau nak tahu nnt tengok sdri ye. Kt sini sy tinggalkan link...

Jom sama2 follow blog2 yg islamic n informnative =)
http://bayusyurga.blogspot.com/
Menyedari bahawa hidup ini tidak selalunya menjanjikan keselesaan... Saat kehilangan buat diri mula mensyukuri apa yang pernah dimiliki... Meraba cuba mendapatkan kembali, tapi lekas tangan disambar. Hati mula kecut, kalah pada tutur sendiri. Janji telah dilafazkan... Semuanya kerana janji... Seringkali ingin diri bahagia, tanpa mengambil kira bahagia mereka... Menyesali segala yg telah berlalu... 'There's no turning back!'... Benarkah begitu???

Yakinlah, tiada istilah terlambat dalam menyesali dosa lalu...
Jika sedar, lekas bangkit.
Mohon petunjuk Ilahi,
Moga dikuatkan iman di dalam diri,
Moga hidup ini terpandu arah,
Dugaan itu sungguh teramat perit,
Apatah lagi bila menanggungnya sendirian,
Namun segalanya pemberianMu...
Pasti ada hikmah di sebalik segala yg berlaku,
Bersangka baiklah,
Minta dariNya agar dikuatkan hati,
cekal jiwa dlm mengharungi segalanya...

Nota Izzah : The clock is running, make the most of today, time waits for no man. Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. That's why it is called the present...

...

Fuhhh... sapu habuk kuat2...
Dah bersawang blog ni, maaf.
Bukan tak jenguk, selalu jenguk...
Tp xda kekuatan utk menulis, maaf lg skali wahai blog...
Cukup jika saya kata, banyak yg bermain di minda...
Bnyk yg nk dikongsi, tp takut utk meluahkan...
Ye, jd sy memberi 'masa' utk sy pulihkan segalanya.
Moga tabah hadapi semua ini...
Allah sentiasa bersama hambaNya,
Walau di saat manusia meninggalkan kita sejauh mana pun...

Nota Izzah : Saya lebih suka org yg berterus terang, walaupun ia pahit. Tp kepahitan itu takkan setanding dengan kesakitan setelah pembohongan dpt dihidu....


Menerima~

Lama bersimpuh, Diam yg paling sinonim kala ini. Sesekali merenung ke sekeliling... Terlalu bnyk untuk dikenang, suka dan duka. Segalanya dah pun berlalu. Sepi... Segalanya menggambarkan apa yg terbuku di hati. Pasrah akan kelemahan diri, mmgnya diri sndiri yg layak dipersalah... Hati keras membeku, petanda? Mungkin diri semakin jauh meninggalkanMu... Layaklah diri terus dipersalah, menzalimi diri sndri dan mereka menjadi mangsa...

Kesal... Maafkan saya, hanya maaf yg mampu diungkap. Setiap kali menoreh luka di hatimu, setiap kali berbekas parut... Mungkin di sna hanya parut kesan kesilapan yg sering diulang, hanya diri ini puncanya... Maaf... Mgkin masih belum cukup utk parut itu dirawat, dan saya mengerti... Saya benar2 berhak menerima pembalasan... Semoga tindakanmu dpt membuat dirimu tenang di sana, tanpa melihatku dgn penuh kebencian...

Nota Izzah : terduduk sendirian, bagai rama2 tnpa sayap... Ya Allah ampunkan hambaMu yg sering angkuh dan tamak ini... Dan kini aku redha andai bahagia itu bukan milikku lg, bersyukur kerana memberi peluang utk merasai kemanisan ketika bersamanya suatu msa dlu~


P.I.L.I.H.A.N

Hidup ni mmg xkan sepi dari membuat pilihan...
Antara dua, tiga atau beberapa pilihan. Yg pasti ia menuntut kita utk tentukan. Kdg2 rasa mcm giv up nak fikir.Kalau pilih A, apa kesannya. Pilih B, takut pulak akibatnya nanti... Buntu? Mungkin sebab rasa tak terpandu arah...
Hurm, apa kata istikharah???
Istikharah?
Tak nak lah...
Knapa? Ingat istikharah tu utk pilih jodoh je ke?
Err...


Hah, mmg istikharah sering disinonimkan dgn soal pilih jodoh je kan... Terlupa bahawa dlm hidup ni kita sentiasa perlu petunjuk Dia dlm membuat pilihan... 


Mari kita hayati sebuah hadih Rasulullah, mafhumnya :



Dari Jabir ra., ia berkata: "Nabi pernah mengajarkan kepada kami Istikharah dalam berbagai urusan, seperti mengajarkan sebuah surah dalam Al Quran. Kalau seseorang dari kamu menghendaki sesuatu, maka hendaklah ia solat dua rakaat, kemudian berdoa:


“Ya Allah! Aku mohon pemilihan Mu menerusi pengetahuan Mu dan aku mohon kekuatan Mu menerusi kudrat Mu serta aku minta pada Mu sebahagian dari limpah kurnia Mu yang sangat besar. Sesungguhnya Engkau amat berkuasa sedangkan aku tidak berkuasa, Engkau amat mengetahui sedangkan aku tidak mengetahui dan sesungguhnya Engkau amat mengetahui segala yang ghaib. Ya Allah kiranya Engkau mengetahui bahawa perkara ini adalah baik bagiku dalam urusan agama ku juga dalam urusan penghidupan ku serta natijah pada urusan ku, kini dan akan datang, maka tetapkan lah ia bagi ku dan permudahkanlah ia untukku, serta berkatilah daku padanya. Dan kiranya Engkau mengetahui bahawa perkara ini  membawa kejahatan kepadaku dalam urusan agamaku, juga dalam urusan penghidupanku dan natijah urusanku, kini dan akan datang, maka elakkanlah ia dariku dan tetapkanlah kebaikan untukku sebagaimana sepatutnya, kemudian jadikanlah daku meredhainya”

Nah, betapa pentingnya kan Solat Istikharah ni... Ayuh mohon petunjukNya dlm setiap urusan. Pilihlah yg terbaik, bertindak yg terbaik agar kelak terhindar drp penyesalan...

Bagi yg ingin tunaikan solat Istikharah, tapi tak tahu macamana nk laksanakan, baca petikan di bawah yg dipetuk dari Darul Syifa'.

Mengikut beberapa buah kitab seperti Kitab Minyatul Musolli, Sabilal Muhtadin dan Sairus Salikin, secara ringkasnya cara melakukan Solat Istikharah adalah seperti berikut;


  1. Waktu yang terbaik ialah pada 2/3 malam (iaitu sekitar pukul 2 pagi). Bagaimana pun boleh dilakukan pada bila-bila masa dalam waktu yang di haruskan sembahyang contohnya selepas maghrib.
  2. Niatnya “Sahaja aku sembahyang sunat istikharah dua rakaat kerana Allah ta’ala”
  3. Dalam rakaat pertama selepas Surah Al-Fatihah baca Surah Al-Kafirun atau apa-apa sahaja surah lain yang terbaik kita boleh baca.
  4. Dalam rakaat kedua selepas Surah Al-Fatihah baca Surah Al-Ikhlas atau apa-apa sahaja surah lain yang terbaik kita boleh baca.
  5. Selepas memberi salam baca doa berikut (mulakan dengan basmalah dan selawat dahulu) :
Terjemahan Doa':


Ya Allah! Aku mohon pemilihan Mu menerusi pengetahuan Mu dan aku mohon kekuatan Mu menerusi kudrat Mu serta aku minta pada Mu sebahagian dari limpah kurnia Mu yang sangat besar. Sesungguhnya Engkau amat berkuasa sedangkan aku tidak berkuasa, Engkau amat mengetahui sedangkan aku tidak mengetahui dan sesungguhnya Engkau amat mengetahui segala yang ghaib. Ya Allah kiranya Engkau mengetahui bahawa perkara ini (…sebutkan hajat..) adalah baik bagiku dalam urusan agama ku juga dalam urusan penghidupan ku serta natijah pada urusan ku, kini dan akan datang, maka tetapkan lah ia bagi ku dan permudahkanlah ia untukku, serta berkatilah daku padanya. Dan kiranya Engkau mengetahui bahawa perkara ini (…sebutkan hajat..) membawa kejahatan kepadaku dalam urusan agamaku, juga dalam urusan penghidupanku dan natijah urusanku, kini dan akan datang, maka elakkanlah ia dariku dan tetapkanlah kebaikan untukku sebagaimana sepatutnya, kemudian jadikanlah daku meredhainya. (Dari hadis riwayat Imam Bukhari)

Hah, senang je kan. Tapi kalau tak yakin akan pelaksanaannya, rujuklah mereka yg boleh dipercayai dan arif ttg ilmu agama... ;) Selamat beristikharah kawan2...

Nota Izzah : Kebuntuan, tak pasti adakah keputusanku ini terdorong oleh hawa nafsu... Allah, tunjuki aku... Sebab tu pentingnya Istikharah kan...

Sesuatu...

"True friendship comes when silence between two people is comfortable..."
-Dave Tyson.


Sy tersenyum sendiri, mungkin orang yg pernah kenalkan sy dgn ayat ini juga masih ingat... Mungkin juga tersenyum? Ye saya masih ingat, dan dulu pernah saya akui kata2 ini...
Terima kasih utk segalanya, hingga saat ini...




Assalamualaikum w.b.t...

Esok saya bakal menempuh medan juang peperiksaan...peperiksaan dunia, manusia yg cipta soalannya kan...
Tp rasa takut tetap bersarang dlm diri, mungkin dek persediaan yg sgt terbatas...
Allah kupohon dipermudahkan buatku dan sahabat2ku sekalian...

Pagi ini, berkesempatan mengembara... Meneruskan misi yg perlu disegerakan...
Dalam damai pagi memecah kesunyian jalanan...
Sambil hati dan diri bagai masih belum kembali berpijak di bumi nyata...
Giat dan ligat terganggu emosi, maafkanku wahai diri kerana membiarkan diri tanpa jagaan yg sewajarnya diterima.
Terasa longlai tp cuba utk digagahi, ye kalau bukan diri sndri yg kuat, siapa lg?
Betul terasa memerlukan sokongan.
Meronta2 utk mendengar suaramu ibu, meluahkan rasa yg terbuku,
Tp diri ini tdk kuat... Tdk rela menyibukkanmu ibu dgn mslh ankmu ini...
Sebolehnya kutepis kehendak hati,
Kerana ku tahu lembut naluri seorg ibu,
Biarlah dirimu tenang tnpa rengekan anakmu ini lg,
Saat rasa itu hadir kembali, mulut bagai terkunci dek mangga berkarat.
Masih belum kuat utk menerima perubahan ini... Kenapa? Tak redha?
Allah... ampunkan hambaMu... Moga diri ini kuat menerima segalanya, ye saya kuat.
Esok nak exam, masalah tolak jauh2...
Istighfar banayk2... Astaghfirullah... Moga Allah ampunkan khilaf hambaMu ini...

Dan kerana mata ini tdk mampu menipu...
Saya PASRAH....
Sekurangnya lega dpt memandu, wpun DBD 1991 tlh lama dihantar pulang...
Melampau jg bila tabiat lama memandu mlebihi had kelajuan kembali,
Hurm itu yg sy buat bila tertekan... Maaf kerana mungkir janji pd diri sndri...
Allah... Moga Kau lindungi sahabat2 yg sdg bersamaku...

Dan dlm perjalanan...
Sungguh terkesan dgn sebuah lagu...
Bagai terkena...
Sungguh...
Ini dia, hayatilah liriknya...
Hingga di sini shja buat kali ini,
Terus membunuh rasa itu,
Kuatkan kaki melangkah...
Hnya Allah yg lebih mengetahui hikmah segalanya...
HambaMu berserah...
SATU AMANAH


Dengan Bismillah ku bermula

Bingkisan hati buatmu teman

Yang dikasihi
Kita bersama dalam satu ikatan
Bermula episod hidup di dunia ini



Ku harap hanyalah di dunia

Dirahmati dan diredhai
Selamat sejahtera di Syurgawi



Oh Tuhan satukanlah

Hati kami dalam mencintai
Redha atas ujian diberi
Jauhkanlah kami
Dari rakus mengejar duniawi
Hidup mati biarlah untuk-Mu
Harap dunia hanya di tangan
Bukannya di hati ‘tuk dicintai



Kita dicipta sebagai khalifah

Bersama kita hidup untuk-Nya
Kita dicipta di dunia fana
Ada amanah yang tersedia



“Oh Tuhan..

Kita laksana bersama
Amanah dari-Nya demi
Memburu cinta dan harapan”



Tuhan itu harus diutama

Dari segala kepentingan dunia
Bergandingan kita untuk
Memburu cinta-Nya
Oh cinta-Nya



“Tuhan .. Kau satukanlah hati-hati

Memohon kasih-Mu oh Tuhan
Dalam mengharap redha
Dari-Mu..”



“Hanya di dunia

Kita harapkan, kita dambakan
Selamat sejahtera, bahagia..”

Nota Izzah : pernah merasai kehilangan? Hilang sesuatu yg berharga dlm hdp? Itu ujian kan, pinta kekuatan driNya, kerana segalanya hnya pinjaman... Ia milik Allah yg abadi... bersyukurlah kerana berpeluang memiliki sesuatu yg berharga, mgkin loceng tlh dibunyikan... Loceng? Mksudnya masa dah tamat???


~Semoga bahagia Kakakku~

Assalamualaikum w.b.t...
Entry ini khusus buat seorang Kakak yg sy sayangi kerana Allah...

Kakak,

Bagai baru semalam kita dipertemu,
Masih terasa hangat saat jemari kita bertaut,
Saat diri ini kelemahan,
Dirimu antara yg setia menguatkanku,
Menemaniku penuh tenang,
Memimpin diri ke arah sebuah kesabaran,
Meniup semangat juang tanpa mengenal jemu,
Senang sungguh berada di sampingmu,

Kerana satu kisah yg buat adikmu ini lebih mengenalimu,
Kerana satu titik persamaan itu...
Itulah titik permulaan sebenar,
Jika kakak masih ingat...
Dan hinggalah diri ini bagai teruji dgn kata-kata,
Tidak pernah sekali kau tanya kenapa,
Tapi seolah-olah ikatan hati ini membuat dirimu lebih dari memahami,
Apa yg membengkak di hati,
Tak pernah sekali diri ini ditinggalkan...
Kerana kita bersatu atas dasar aqidah...
Indah betul aturan Ilahi kan...

Terima kasih utk segalanya....

Dan syukurlah,
Kini dirimu telah dimiliki...
Semoga berbahagia Kakak,
Bersama pilihan hati...
Semoga berkekalan hingga ke Jannah...
Teringin berkongsi kegembiraan ini bersamamu...
dan pastinya sebuah lg Baitul Muslim yg terbina,
Moga ikatan suci ini diredhai,
Agar darinya berkembang zuriat yg soleh dan solehah,
Penegak Agama penyambung rantai perjuangan...
Amin...

~Barakallahulakuma~ =)


T.A.B.A.H

Labah-labah yg sedar akan sikap sabar
serta berusaha dan tidak berputus asa.
Labah-labah dengan tekal dan cekal
tetap memasang niat dan cita-cita
dengan menyebarluaskan lagi sulaman perangkapnya.
Cuaca dingin dan kabus
yang dipuput angin adalah rencam latar sukar
yang mewarnai sisi kehidupan
seperti ujian yg kadangkala ditempuhi labah-labah
apakala perangkap yg dibina koyak,
labah-labah tetap meneruskan
Perjuangan sebuah kehidupan...

Nota Izzah : Ujian itu lumrah kehidupan, ujian itu nikmah... Berusaha utk tabah...

2.45 a.m...

Tik...Tok... 2.45 a.m...
Kerja2 masih setia menanti,
10 dalam 1 barangkali utk satu malam,
Bertemankan alunan nasyid,
Lagu2 itu...
Penuh nostalgia,
Buat saya kembali ke satu masa dulu...
Menyanyi dlm diam,
Terus mendengar,
Sedang jari terus giat menaip,
Mata berkaca (mengantuk)...
Otak ligat bekerja,
...Kepenatan...


Semangat terus bertahan, ok!


Nota Izzah : Jangan takut dan segan untuk setiap tindakan yang dilakukan.Seluruh kehidupan adalah satu ujian.

# Nota Aidil Adha #

Pagi raya dimulakan dgn beramai-ramai,
Konvoi jln kaki ke Masjid Al-Azim...
Sewaktu tiba di masjid,
Takbir masih belum dilaungkan,
Asyik melihat gelagat minah indon,
Macam ada fashion show kt ats masjid,
Freehair x usah cakaplah,
Letak selendang kt kpala buat syarat nak nmpak sopan barangkali,
Tp rambut rebonding terserlah...fuhhh...

Dan tidak lama setelah itu,
Takbir raya mula dilaungkan...
Diri ini semampu mungkin menahan gelora jiwa,
Tiba-tiba melihat kiriman mesej yg dtunjukkan seseorang,
Ucapan hari raya dari keluarganya...
Ketika itu tiada maknanya lg menahan rasa,
Kerana kolam air mata telah pun pecah...
Sekali lagi rasa sayu hadir...
Begini rupanya,
'Nikmat' beraya 'di perantauan' (mcm kt oversea plk, Melaka je pon ;p ),

Mana tangan dan pipi ma abah yg nak dikucup di pagi raya?
Mana tepuk gurau adik beradik yg dirindui?
Mana???
Hanya mampu berhubung melalui kiriman sms,
Tak termampu utk berbicara,
Sungguh tak terluah...
Sabar ye kak...
Itu pesan adikku,
Mgkinkah dirinya juga dpt merasai apa yg kualami???
Ok, sampai bila nk sedih2...
Smlm cover baik pnye dpn junior.
Pg ni xsempat cover...
Booo utk diri sdri...
Kesat2 pipi...
Senyum macam x ada pape yg berlaku...

Usai solat raya,
Bergambar bersama anak2 perantauan,
Dan menziarahi rmh slh seorang kaki tgn ipg,
Bersarapan enak sungguh,
Bgai pelarian yg ketandusan makanan,
(Sbenarnya rndu nk mkn masakan ma.. huhu...)...
Bersembang pnjg lebar beramah mesra,
Bersama mak eton dan suami,
Seronok...
Hilang seketika rs sedih,

Meneruskan ziarah ke rumah warden,
Menjamah sdkt makanan,
Kerana perut sdh kekenyangan,
Tiba masa utk kembali ke lubuk...

CS-G-35...
Blok Cempakasari,
Sunyi sepi,
Bagai tiada penghuni...
Dan rasa itu kembali lagi...
Bergelut dgn rasa...
Dan pabila keseorangan,
'Hujan' turun tanpa segan silu...
Sabarlah wahai diri,
Tunggu nanti peneman setiamu kembali,
Moga terubat rindu pd keluarga...

Nota kaki : Berkira-kira utk menyambung tugasan, tp hilang fokus... Mode merindui mereka. Perasaan bercampur baur. Hnya Tuhan yg tahu... moga dipermudahkn segala urusan... Amin...

Salam 'Eidul Ahda,

Pertama kalinya... Luahan rasa anak perantau...

Allahuakbar...Allahuakbar... Allahuakbar...
....

Sepanjang perjalanan menuju ke BISA (Balai Islam Saidatina A'isyah),
Satu2nya surau yg wujud di kampus ini,
Sayup2 kedengaran takbir dilaungkan,
Berulang2 berkumandang...
Silih berganti,
Takbir dari masjid2 berdekatan kampus...
Malam raya kian dirasai,
Senyum,
Lega kerana masih berkesempatan merasai biah sebegini...

Dan setibanya di BISA...
Takbir raya sdg dilaungkan,
'Nape rasa lain macam je... Sayu semacam...'
Oh, mana taknya...
Sayu je nadanya,
 kaum hawa yg ketuai takbir raya katakan,
Mata berkaca...
Tunduk menahan sebak,
Malu lah kalau junior nampak...
Alhamdulillah tenang setelah itu...
Bertakbir bersama,
Memuji kebesaran Ilahi...

Pertama kalinya,
Beraya di 'perantauan',
Beraya tanpa kluarga,
Beraya di IPG,
Beraya bersama sahabat2...

Kenapa tak balik?
Seronok ke beraya tanpa family?
Ah, anda sendiri punya jawapan...
Harapnya inilah kali terakhir.
Tak mengapalah tak balik beraya waktu masih bljr ni,
Tp jangan dibiasakan,
Melainkan ada sebab tertentu yg mendesak,
Dah kerja nanti, 
Dah ada kluarga sendiri nanti,
Kalau sekali lagi jauh dgn family,
Usahalah semampunya utk pulang,
Beraya bersama family,
Kerana mungkin saat ibu bapamu mendengar khabar,
Akan ketidak pulanganmu,
Perkataan 'tak mengapalah' yg terzahir di bibir,
Mungkin tak menggambarkan apa yg tersembunyi,
di hati mereka...

Oh keluargaku,
Bagaimana agaknya kalian,
Beraya tanpaku seorang,
Hanya kalian bertujuh tanpa seorang anak gadis ini,
Semoga segalanya dipermudahkan ya...
Adakah terdetik rasa rindu di hati kalian,
akan ketiadaanku ini...

Salam rindu dr kejauhan,

It's her birthday...

Don't worry about that extra line 
That's creeping up upon your face 

It's just a part of nature's way 

To say you've grown a little more 
Trees have rings and thicker branches 
Kids shoes get a little tighter 
Every year we're getting closer to who we're gonna be 
It's time to celebrate the story of how you've come to be

Happy birthday my friend 
Here's to all the years we've shared together 
All the fun we've had 
You're such a blessing 
Such a joy in my life 
May the good Lord bless you 
And may all your dreams come true


Selamat hari tua Kakak...
Dah 23 tahun ye anda...
Tapi macam kanak2 ribena je lagi...
Cepat2lah matang n kawin, tak sabar nak dpt anak sedara ni...hehe...

Tiba2 terkejut dengan entry anda,
Hah siapa lah manusia bertuah yg sengaja bagi dia ingt ni...
Sdgkan prank sudah dirancang beberapa hari sebelumnya,
Ok mungkin akhirnya sudah bersedia dgn sebarang kemungkinan kan...
Mandi air apa pulak kali ni kan...
Nasiblah... 
Buatmu teman, Semoga hidupmu diberkati Allah dan sentiasa dipayungi redha Ilahi...
Uhibbuki Fillah abadan... InsyaAllah...

~Angry bird kami yg telah hancus~
Nasib baek hp masih slamat ;p


~Cuba teka kat mana ia boleh ditemui, hehe~


~'Arwah' ikan belaan kami ;p~

Special dedication buat bayang-bayang saya... 
Sekarang beza umur kita adalah 2 thn...
Perlu ke sy panggil awak 'Kakak'?
Uhuk2, macam tak sanggup je... ;p
                                      

Sebok ;p

"Aku sibuk, jangan ganggu aku!"
"Banyaknye keje nak buat..."


Hurm...Siapa yg sibuk? Saya? Anda?
Wah, bak kata Mudir (pengetua) sekolah sy dulu... Yg mana pegang jawatan kt skolah dlu asyik je ke hulu ke hilir, meeting sana meeting sini. Skip kelas... Schedule penuh. Kat sekolah tu, takda la yg lg busy dari dia, kalah PM...hehe ayat sopan dalam menyindir kan... Muka-muka yg slalu skip kls sbb pi meetg ni rasa mcm nk cabut kepala n sorok dalam poket baju...


Itu situasi yg pernah sy lalui dulu. Seronok... Sibuk hingga terpaksa curi waktu p&p utk buat meeting. Mana taknya, pagi sampai ptg kt skolah campur kls tambahan. Sy yg memang rajin belajar ni (perli diri sendiri) pegi pulak sambung kelas tuisyen luar. Malam2 tertentu ada pula tambahan mlm kt skolah, selang seli dgn tuisyen luar... Wah, dah macam robot. Balik rumah rehat sekejap, wktu petang akan digunakan utk settle urusan persatuan, mlm bru boleh fokus belajar... Itupun banyak kali tertido lepas balik kelas tuisyen, bangun pagi nangis2 marah diri sdri sebab tidur langsung tak tjaga...

Hah, Allah beri kita 24 jam sehari... Kenapa kita tak bekerja spnjg masa? Eh, boleh ke macam tu? Robot pun perlu masa utk charge energy kan, inikan pula manusia...
Hurm, bukankah Allah jadikan waktu siang utk hambaNya bekerja, sementara di malamNya utk istirehat, dan sebahagian malamnya utk beribadah kpdNya...
Cantik aturan Ilahi... Mana tidaknya, Dia yg menciptakan kita, Dia yg Maha mengetahui keperluan makhluk ciptaanNya kan...

Senyum, tanya senyap2... Tapi macamana kalau memang tanggungjawab melebihi masa yg ada? Ada tak istilah tidur 6 - 8 jam sehari? Mustahil kan...

Sibuk itu hikmah...
Sibuk menghalang kita dari melakukan perkara yg sia2...
Sibuk buat hidup kita lebih teratur...
Dan macam2 lagi...

Tak dinafikan, ada sesetengah individu yg sememangnya memiliki tgjawab yg sgt berat... Sgt banyak sehingga istilah sibuk telah sebati dalam hdupnya...

Oleh itu, jgn cepat melatah... Allah maha adil, Dia tidak zalim... Serahkan segalanya pd Allah... Cari keberkatan dlm setiap yg dilakukan, moga tugasan itu juga dihitung sebagai ibadah di sisi Allah...

Tak mengapalah kalau kurang rehat di dunia, moga di sana nanti kita akan perolehi rehat yang lebih nikmat...


Selamat menyibukkan diri dengan perkara kebaikan...Ada org selalu cakap sibuk, tp komen2 kt fb sentiasa update, habis status kwn2 dia komen... Ok, xpe mungkin hilangkan stress... Tp beralasan pula kalau diajak ke  surau solat berjemaah... Tak mengapa on9 24 jam, tapi berkira utk on9 dgn Allah... Tak kiralah macamana, tak semestinya pergi ke surau tu tndanya baik, tapi nilailah diri kita, sgt berkira dgn perkara kebaikan, tp sntiasa senang utk perkara yg langho... Hanya kita yg tahu macamana diri kita kan... Renungan bersama, buat diri ini jua...

Reality vs Fantasy

Fantasi? Saya rasa ianya sinonim dgn imaginasi kan?
Sebab nak cipta alam fantasi memerlukan imaginasi...
Hurm, itu yg saya rasa...
Tapi hakikatnya alam fantasi jauh berbeza dgn dunia realiti...
Itu sangat pasti,
Mana tak nya, kalau tgk cite bollywood (sy sgt xsuka bollywood...huhu),
Cubalah kalau sad ending, contoh heroin dan heronya tak bersatu di akhir crita.
Mahu tak dibakarnya panggung kan,kan,kan...
So, alam fantasi biasanya penuh dengan kepura-puraan?
Erk, mungkin macam tu kan...
Kalau bg penggemar novel,
Mesti sgt asyik dibuai imaginasi,
Terbang ke dunia fantasi,
Maka terjadilah sindrom senyum n nangis sorang-sorang (sapa makan cili terasa pedasnya...;p)
Hebatnya kuasa fantasi kan.
Baca novel cintan cintun, masalah tolak tepi...
Habis berfantasi, sambung fikir pasal masalah lagi...
Masalah yg benar dihadapi di dunia realiti...


Kata orang, banyak berimaginasi tak elok untuk otak...
Tapi kalau kurang berimaginasi pun tak baik untuk otak jugak,
Hah, berpada-pada la... Seadanya ya... 
Mungkin dunia realiti disesakkan dengan pelbagai masalah,
Singgah seketika ke alam fantasi untuk merehatkan minda,
Nanti lekas kembali kerana dunia realiti sedang menanti...


Sir George Cayley, manusia pertama yg mencipta kapal terbang...
Semua ni kuasa imaginasi kan...
Ada yg kata "imagination is more important than knowledge"...
Ha, macam mana tue?
Tak salah kan berimaginasi...
Kenapa penulis-penulis berpenat lelah berimaginasi,
Demi mencipta suatu fantasi dalam karya mereka,
Hurm...
Saya serahkan segalanya pada anda...
Erk, parahla kalau sampai tahap macam ni kan =)

Nota Izzah : Sy juga suka berimaginasi, dlm usaha menyiapkan cerpen tersebut.Bnyk sgt kekangan... Sabar ye buat yg bertanya sambungan crita tu...

Penat hingga putus asa?

Situasi 1 ~
Kek : Aku penat...
Puding : Go get some rest, nanti hilanglah penat...

Situasi 2 ~
Cendol : Aku da give up, xnak buat lagi!
ABC : Hurm...

Dua situasi yg berbeza kn... Penat, biasanya akan dirasai bila usaha tak membuahkan hasil. Tp, kalau penat ubatnya rehat. Kalau usaha berhasil, segala penat bagai terbayar dan tak lagi dirasai... Biasanya mcm tu kan.

Give up? Hurm, selalunya dtg setelah berkali2 melalui fasa kepenatan... Mcm mana nk buat kalau dah give up??? 

Nota Izzah : Berputus asa bkn sikap org mukmin, tp x mengapa kan berputus asa pd sesuatu yg tak pasti... Teruskan andai itu yg terbaik. Berhenti andai tiba masanya... Mgkin masanya telah tiba...

I'm home~

Assalamualaikum...
I'm home. Yeah i'm home, with my beloved family.
Bukan main susah nk online,
Line teramat slow, guna ipad,
Mmg xkan sma dgn my cute ASUS,
only tonite,
dpt broadband hasil belas ehsan, hehe...
Pun line slow, tp cuba utk update seketika....
What a relief dpt jmpe mereka yg dirindui...
Lega bila hati dan jasad kembali di sini,
Ya, di sini tempat sy,
Kata org jauh itu ada kerinduan,
Huh, dan sy sgt merindui mereka,
Sy xnak rndu2 mereka lg,
Jd blh tak nak stay je kt rmh?
X perlu jauh dari family,
Duduk rmh,
Buat apa yg sy suka...
Hehe, mimpi la kan...
Hidup perlu diteruskan,
Masa cuti makin singkat (mmg sgkat pn...)
Luangkan wktu yg ada d rmh sebaik mungkin,
Nnti Aidiladha dah xbalik,
This will be da first tyme,
Beraya tnpa kuarga di sisi,
Ayuh bersedia mental & fizikal =)

Nota kaki : Kwn sy ckp, kita x balik beraya kt rmh. Nnt semelih kucing kt asrama jela (sbb bnyk sgt kucing terbiar kt hoste ;p )Kejam betul statement belau, hehe...
Sabarlah, semua ini ketentuannya,
Keras mcm kerak nasi sekalipun,
Dah terkena air nanti lembut jua kn,
Jgn terlalu mengharap,
Impian setinggi gunung sekalipun,
Andai kudrat terlebih daya jua,
Tetap segalanya dlm perancangan Allah,
Teruslah mencantum 'puzzle',
Dapatkan cantuman yg terbaik,
Walau sedikit demi sedikit cantumannya menghilang,
Terasa bakal temui hampa,
Cantuman yg diharapkan bagai gagal disempurnakan,
Sabarlah giatkan usaha,
Cari? Carilah andai cantuman 'puzzle' itu milik anda,
Biarkan iandai ia milik yg lain,
Walau bentuknya sama,
Tapi mustahil cantumannya sempurna...

Nota Izzah : Senyumlah dari hati walau sesukar manapun, dan lihat mereka jua tersenyum =)

Followers~

~Pengunjung~

~Muslimah 24 hours~

~Muslimah 24 hours~

Popular Posts

Total Pageviews