Pages

Bangau Ooooo Bangauu...

Assalamualaikum w.b.t...
Hurm, nak kongsi sesuatu dengan anda2 ye...
Kenapa bangau? Saya peminat bangau??? Oh, pelis!!! Bukan ye...
 Ok, macam ni... Penah dengar x lagu 'Bangau oh bangau'?
Alah, tipu la kalo xpenah dengar... Ha, klu xpenah dengar sure die bukan rkyat M'sia! hek3...Mesti smua ngaku penah dgr lagu ni kan...


Erm, macam ni... Lagu ini saling menunjukkan bagaimana sesuatu itu meletakkan kesalah pada sesuatu yang lain... X caye? Nah, baca lirik lagu ni...


Oh Bangau oh Bangau
Kenapa engkau kurus
Macam mana aku tak kurus
Ikan tidak timbul

Oh ikan oh ikan
Kenapa engkau tidak timbul
Macam mana aku nak timbul
Rumput panjang sangat 2x

Oh rumput oh rumput
Kenapa panjang sangat
Macam mana aku tak panjang
Kerbau tak makan aku2x

Oh kerbau oh kerbau
Kenapa engkau tak makan rumput
Macam mana aku nak makan
Perut aku sakit2x
Ok perut oh perut
Kenapa engkau sakit
Macam mana aku tak sakit
Makan nasi mentah2x

Oh nasi oh nasi
Kenapa engkau mentah
Macam mana aku tak mentah
Kayu api basah2x

Ok kayu oh kayu
Kenapa engkau basah
Macam mana aku tak basah
Hujan timpa aku2x

Hujan oh hujan
Kenapa engkau timpa kayu
Macam mana aku tak timpa kayu
Katak panggil aku2x

Katak oh katak
Kenapa engkau panggil hujan
Macam mana aku tak panggil
Ular nak makan aku2x

Ular oh ular
Kenapa engkau kau nak makan katak
Macam mana aku tak makan katak
Memang makanan aku2x 


Haa, tgk tu... bpe banyak ekor binatang n benda lain yg dipersalahkan...
Wah, lagu ni menunjukkan satu sikap yg negatif!!!
TAPI, ia boleh dijadikan salah satu contoh teguran n pengajaran buat kita.
Yelah, kalau kita dah buat silap kenapa nak tuding jari tgn kat org lain pulak...hurm...

Ok, kalau dalam kisah seharian kita la ye... Contohnya macam ni...

Pakcik K (bukan Dato' K) seorang peniaga sebuah kedai makan... Alhamdulillah warungnya kian maju dari sehari ke sehari... 

Makanan dan layanan di sana sungguh bagus! Namun begitu, pernah beberapa ketika warungnya lengang dan beberapa pelanggan tetap warung tersebut mengatakan yang mereka seringkali melihat warungnya ditutup... 
Wah terkejut amat Pakcik K nih, sedangkan setiap hari bermula usai subuh warungnya akan dibuka... 

Oleh kerana merasakan ada sesuatu yg aneh, beliao menjemput bomoh untuk dtg dan men'scan' warungnya... Seperti yang dijangka, sahlah kata bomoh warungnya telah 'dibuat orang'... 

Uish, waktu itu macam2 la yg ditemui... Ada serai, tulang, erm apa lagi ye.... bungkusan tanah, lada, cebisan kaca, ank patung doremon dan tdk kurang patung ultramen (huhu ape lagi ek, nak menunjukkan betapa pelik n banyaknya benda anih yg ditemui di sekitar tempat tersorok di warungnya....hiperbola betul!)...

Maka bertungkus lumuslah bomoh tersebut meng'heal'kan warung tersebut... 
-Ok, ini kisah beberapa tahun + beberapa bulan yg lalu...-


Suatu Hari, Pakcik N bertandang ke warung Pakcik K... Cam besela... mai secawan!!! (mcm iklan kt tv...hehe)... Pastu, mereka borak2...

N : Macamana perniagaan skg? Ada lg x kes dengki mendengki, yg akhirnya membawa  kpd kes guna bomoh mcm suatu ktika dulu? (ehem, ayt skema betul...keh2)...

K : Oh, xda dah... Alah, dulu tu aku rasa macam 'buduh' sebab cpt percaya benda2 gni... Slalu cpt fikir org nk aniaya kita... Sbenanye, kita sdiri yg aniaya diri kita... Baru la aku terfikir, kalau dlu suka2 ati je aku 'korek' hidung kt warung... Org lalu lalang tengok, mana la nk dtg kedai aku...Hah, aku da perhati banyak benda... Contohnya, isu gelas... Ramai org sbenanye sgt kisah dgn gelas yg kita guna... Kalaulah gelas kt kedai kita tu kecik sgt, bnding ngn kedai lain. Mestilah kedai yg gelas lbh besar jd pilihan... Pinggan, kebersihan kedai.... Tu semua kena amik kira...

N : Yelah, betul jugak ye... Ramai org slalu fikir ape org lain buat pada kita... Org tu nak jatuhkan kita... Spatutnya kita fikir, apa salah kita yg membuatkan kita jatuh... 

Dalam diam N bermonolog... 'Aku sangat suka membaca, top up ilmu melalui pembacaan... Ya, banyak yg aku dpt dri membaca... Tapi aku kagum dengan K, dia belajar melalui pemerhatian... Bljr dari pengalaman...'

Ha, macam tu la kisah kedai kopi... ~Ini kisah benar, yg sy dgr dari Pakcik N, credit to him! (Tapi mgkin ada sikit tokok tambah + hiperbola bg menambah perisa dlm cerita, sedikit ubahsuai dri segi dialog... =)

Erm, saya setuju. Bnyk yg sy blaja dari Pakcik N sepanjang beliau berkampung di rumah sy... Sy nk relate dgn nasihatnya pagi td waktu sarapan bersama :

" The problem is how you take the problem "...

Wah, saya sgt setuju! Betul, ia buat sy berfikir... Kalaupun org buat jahat pd kita, kenapa kita harus berterusan bersedih. Bukankah dgn bersedih kita lebih menganiaya diri sendiri... Jadi, kita lebih teruk dari org yg menyakiti kita, sebab menganiaya diri sendiri... Biarkan, kita yg menentukan bagaimana diri kita... 

Mood : Sy sungguh gembira, banyak ilmu yg sy perolehi secara santai selama cuti ini... Sbb tu sy suka berbual dgn org yang lebih 'berusia', mereka lebih banyak makan garam dari saya yg masih setahun jagung ni... 
(hehe, maklumla saya masih TEENagers...hehe)...

Ok, jom positifkan diri... Orang sekeliling akan terus hidup dgn cara mereka. Tdk kira jika sesetengah mereka hinggap sebagai parasit dlm hidup kita... Mereka akan kekal sbgai parasit, hinggalah suatu masa mereka di'tebas'... Takkanlah disebabkan kita tdk mampu melawan parasit, kita terus 'menyerah' dgn diri sendiri? Kita sdri la kan yg kena usaha untuk dptkan keperluan (cahaya, air, ruang n bla...bla...)... Ok, itu contoh 'kita', iaitu pokok.... Sila rajin untuk relate dgn kehidupan kita ye...

Buat pembaca yg rajin membaca tulisan sy, tnggu entry seterusnya... Tntg apa yg sy perolehi dlm cuti ni, ya tentang pemerhatian sy...
Jumpa lagi... Maaf jika ada terlanjur kata, atau ada bahasa yg kurang 'masuk' dengan jiwa anda...Ini belog saya! Jadi sy menulis ikut 'gaya' saya... Apepun, sy tetap menerima sebarang teguran...

Assalamualaikum dari Bilis!

No comments:

Followers~

~Pengunjung~

~Muslimah 24 hours~

~Muslimah 24 hours~

Popular Posts

Total Pageviews