Pages

Satu kisah~

Assalamualaikum w.b.t...
Ni kire entry pertama saya sewaktu cuti. Apa khabar semua? (ehem, macam ramai sgt kan)... Saya nak kongsi sesuatu, err satu kisah... Pandan dan Serai (bukan nama sebenar)...


Pada suatu petang yg indah, burung2 pun berkicauan... Pandan bertandang ke rmh Serai. Mereka berborak panjang lebar. Tiba-tiba, Pandan meminta kebenaran untuk ke tandas...


Pandan : Eh, ada ikan kt dalam bilik mandi...
Serai     : Haah, cantik kan mereka... Da lama saya pelihara..
Pandan : Eiii, tak malu betul... Nanti ikan tu boleh intai orang yg mandi kt cni.
Serai     : Eh, macam tu ke. Xda la, saja je letak sebab cantik... Wat hiasan kt toilet.
Pandan : Alah, macam xda benda lain yg boleh jadikan hiasan dlm toilet... 


Seketika kemudian, Pandan minta diri untuk pulang ke terataknya...


Di rumah, Pandan menerima satu kiriman sms...


" Pandan, saya dah buang ikan2 tu...hehe lepas ni mereka da xbley intai org mandi lagi "

Pandan terkedu... Sungguh tidak terkata...


Tidak mengambil masa yg lama, Pandan terus menghubungi sahabatnya, Serai.


Pandan : Kenapa buang ikan2 tu? Kasihan sungguh mereka...
Serai    : Sebab, tadi awak ckp ikan2 tu intai org mandi...
Pandan : Saya hanya bergurau. Xkan xdpt beza kot... (Pandan terfikir, adakah dirinya yg tdk tahu bergurau, atau Serai yg xdpt terima gurauannya...)
Serai    : Laahh, yeke... So macamana? mereka da jadi arwah... Kesian kt ikan2 tu...
Pandan : Ish, sy rasa bersalah... Campur rasa kelakar... 


Perbualan mereka berakhir di situ, namun kisah itu sentiasa segar dalam ingatan... 
Bermula saat itu, Pandan mengetahui sesuatu tentang sahabatnya... Dia (Serai) sangat lurus, macam pembaris besi!
Ikan yg tak berdosa jadi mangsa...hehe... x habis gelak lagi... 
Mak Serai kata, "sama jelah kamu berdua, macam Mak Mandir ngan Pak Pandir"...


Kisah ni, kisah benar... Memang ada kaitan dgn mereka yg masih hidup (Pandan, Serai & ibu Serai) dan yg telah meninggal (ikan emas dan mungkin burung2 yg berkicauan)... 
Setiap sesuatu yg berlaku itulah pengalaman dlm hidup kita, yg membuatkan kita lebih mengenali sahabat dan manusia2 di sekeliling kita...


Ini antara kisah yg sentiasa segar dlm ingatan saya...
Ada sesuatu yg telah saya pelajari... 
p/s buat Serai : Next tyme, tnya dlu ye... Ni gurau ke betul2, then baru bertindak k!...hehe...
Tapi, kisah ini kisah lama, 3 tahun yg lalu... Skrg Serai bukanlah selurus Serai yg Pandan kenali dulu...
Seperti yg Serai katakan "anak mak dah besar..."


Saya minta diri dulu... Wassalam...




No comments:

Followers~

~Pengunjung~

~Muslimah 24 hours~

~Muslimah 24 hours~

Popular Posts

Total Pageviews