Pages

Dunia Oh Dunia...

'Sape kata dunia ni tak penting?...'
Erm...
'Dunia ni pentingla, kalu tak penting kenapa Allah jadikan dunia...'
Fikir lagi...
'Dunia yg terbentang luas, penuh isi alam... Segalanya ciptaan Allah. Takda satu pon Allah jadikan sia-sia...'
'Tgk cicak yg kita geli sgt tu... Pun ada fungsi, yg mencuci habuk2 dalam rumah'...
'Inikan pula manusia... Walaupun kita rasa org sekeliling susah nk terima kita... Kita tetap hamba Allah. Argh, kita memang layak hidup atas muka bumi ni... Ia milik pencipta kita...'
'Pernah dengar tak? Dunia ni ibarat pentas lakonan?...'
'Hurm... Segala yg kita kerkajan akan dirakam, tidak satu pun yg terkecuali...
'Takut kan...Cuba bayangkan macam ni, kalau kita sedar kita kt dpn camera, or kita tahu kt satu kawasan kita tu ada CCTV, agak2 macamana perlakuan kita ya???'
'Haha, pasti sgt sopan. Ibarat kata pijak semut pn x mati...'
'Macam tu la jgk dunia ni... Stp yg kita lakukan, Allah perhatikan... Kita sedar, kita tahu... Tapi kita sering alpa, sebab kita tak nampak CCTV Allah...'
'Dunia ni jugak ibarat satu persinggahan, takda dunia takda tempat kita nk beribadat...'
'Duniala tmpat yg menentukan hidup kita setelah hari kebangkitan nanti...'

Erm.... Fikir panjang...
'Aku tahu semua yang kau cakap tu, tapi aku selalu lupa... Kenapa???'

'Cuba cek balik amalan kita, dlm sehari apa yg kita kerjakan? Kat mulut ckp nk jadi kekasih Allah, tapi apa amal yg membuktikan kau benar2 ingin berkasih denganNya???'

'Urghhh...'

'Masih belum terlambat utk kita berubah... Allah Maha Mengampun... Kau pilih, bahagia dunia bahagia akhirat? Mana yg kau kejar? Pasti kedua2nya bukan... Jadi berbahagialah dlm beribadat kepadaNya... Pasti bahagia akhirat bakal mengiringi kelak...'

'Allah... Ramadhan kian hampir... Medan terbaik meng'upgrade' iman... Sahabat, bantu aku, ketuk aku saat terleka...'

'InsyaAllah... Ingat, hidup di dunia utk hidup di sana yg kekal abadi...'

(",)

Ya Allah...

Ya Allah,
Bimbinglah hamba ke jalan yg lurus...
Jauhi aku dari tersasar landasan...
Pimpin aku ke jln redhaMu...
Kuatkan aku saat terasa longlai,
Teguhkan iman dalam diri,
Jauhi aku dari bisikan itu,
Tunjuki aku kebenaran yg hakiki,
Pandulah aku dalam memilih...

~Ramadhan kian tiba...
Ya Allah semoga aku masih berpeluang menikmati Ramadhan kali ini...
Saat iblis dan konco2nya digari, tiada lagi gangguan negatif,
Kecuali apa yg tinggal dalam diri...~

Tentang kematian...

Sedang asyik menyiapkan rph, worksheet dan ABM nya...
Jenguk fesbuk buat seketika,
Jenguk Top News...Apa crita terbaru...
Kematian seorang guru muda,
Tiada siapa menduga, kan...

Merenung jauh ke dalam diri...
Dari hujung kaki hingga hujung kepala,
Ke mana gerak cenderung sosok tubuh ini?
Hampir 22 tahun tercampak ke dunia fana,
Urghhh...
Jauh sudah berjalan...
Kata Ust Pahrol,
Kita ibaratnya seperti kipas yg sedang berputar,
Tidak kira selaju manapun putarannya,
Asalkan masih berada pada paksinya...
Begitulah juga manusia,
Bertebaranlah ke serata muka bumi,
Yg pasti tetaplah berada pada paksi yg telah ditetapkanNya...

~Tiada istilah terlambat utk u-turn,
Sebelum 'masa' itu tiba,
Kembali ke pangkal jalan...
Ya Allah kuatkanlah hati hambaMu...

~Koreksi diri : Apa yg kita kejar dlm hidup... 


Bicara sekeping foto...

.........

Bicara hati seorang dia...

~Sunyi~
Tanpa pencemaran bunyi....
Hanya itulah, sang kipas berpusing,
Sekurang-kurang memecah kesunyian...

Merenung dan menoleh ke belakang,
Senyum terukir mata berkaca,
Menyapu sendiri manik jernih,
Senyum~
Melambai kepadanya memori semalam,
Jauh meninggalkan semua memori lalu,
Tapi kenapa bayang-bayangnya sering dekat,
Dekat hingga menyesakkan...

Pandangan mata yang menipu,
Terzahir senyuman menyelimuti luka,
Masih bertahan...
Terus bertahan...
Jiwa memberontak,
Meminta segalanya berlalu...
Kalian yg pergi, atau biar aku yg meninggalkan,
Kerana pelangi masa lalu terus menggamit,
Membuahkan pahit masam rasa kehilangan...

Tiada tertanggung lagi akan rasa ini,
Berkira-kira untuk melipat segalanya,
Menyimpan kemas rapi dalam gerabak,
Menguncinya terus,
Lantas membaling kuncinya ke tengah lautan...
Selamat tinggal memori,
Pelangi yg pergi bagai terlalu sukar untuk kembali,
Terus menikmati segala bagai sepanjang jln yg tiada siapa psti bila penamatnya,
Ya Allah rahmati hambamu ini...

~Pandang ke depan, tidak mahu menoleh lagi...~
p/s : doa senjata muslim...

Membunuh rasa, memadam memori luka...

...

Sesekali terasa ingin mengetahui...
Apa sebenarnya...
Yang tersirat di balik tersurat...
Hati meronta, akal pantas mengawal...
Kebenaran pasti dtg...
Usah menanti, khuatir jemu bertandang...
Masanya pasti tiba...
Bersedia andai saat itu tiba...

Followers~

~Pengunjung~

~Muslimah 24 hours~

~Muslimah 24 hours~

Popular Posts

Total Pageviews