Pages

Cerpen : Kerana Itu Takdirnya ~ Bhg 1 ~

‘Muhasabah cinta…’
Naimah melihat Samsung Galaxy Mininya, satu mesej diterima : Luqman.
Berat jemari halusnya membelek mesej yang diterima.
“Salam, Iem… Harap ini rayuan terakhir Man… Jumpa Man kt cafe jam 5 ptg ni… Plisss”
Manik jernih akhirnya membasahi pipi… Luqman, kenapa dirimu terlalu tegar… Bukan sekali ini mesej sebegini diterima… ‘Maafkan Iem, Man…’, hanya bicara hatinya…
Sudah hampir dua tahun, Naimah meninggalkan Luqman. Dan selama itulah Luqman tanpa kenal erti penat, terus-terusan mengejar Naimah. Luqman cinta pertamanya, sejak di Tingkatan Empat… Kisah perkenalan mereka bagai diulang kembali…

***
 “Psstt, Naim… Cuba toleh belakang kau, jejaka pujaan gadis-gadis sekolah ni da sampai… Perghh, sekali tengok macam Brad Pit le… Hai bila la nak tunggu dia tegur aku, hish tak payah tunggu dia tegur, senyum pun cukupla nak ubat hati aku ni ha ”. Gelak Atsilah nakal. Naimah kenal benar rakan baiknya sorang ni.
“Sudah-sudahla berangan tu Kak Kiah oi, kesian aku nengok kau ni dah angau semacam…Lelaki macam Luqman tu, harap muka je ada market tapi macam tak ada perasaan kat pompuan… Seram aku weh… Kau tu je, hidung tak mancung pipi tersorong-sorong, hahhaha”, Naimah tergelak puas dapat mengenakan Atsilah.
Atsilah memuncungkan bibirnya…
“Olo, comelnya macam sup bunjut…hehe”, ketawa Atsilah pecah akhirnya. Berjaya juga Naimah mengusiknya.
Mereka berjalan memasuki kelas 4 Angkasa.
Seperti dua hari yang lepas, Naimah masih menerima surat misteri yang tertulis ‘Mr. X’ di belakang sampul. Sampul merah jambu dibukanya penuh debaran, entah apa lagi untuk kali ini.

~Buat tatapan Nur Naimah Nasrullah~

Bunga yang mekar di taman,
Merah harum baunya,
Tatkala tangan nakal menyentuh,
Gugur kelopaknya ke bumi,
Tangan dialih,
Melupakan hasratnya,
Tiada lagi indah harum bunganya di tanah,

Di taman sana,
Bunga mekar dipagar rapi,
Tangan nakal sekali lagi menggapai,
Cuba menghidu harumannya bunga,
Tajam, duri mencederakan jari,
Indah harum bunga masih kekal,
Hanya dilihat dihidu  dari kejauhan,
Indahnya ciptaan Ilahi,
Begitu terjaga yang baik-baik itu…

Bibir manis Naimah menguntum senyum, walaupun kurang pasti tujuan pengirim. Hatinya berbunga, riang menerima puisi dari seseorang.
“Phhttt, phewit… Baruku tahu, nampak je boyish, dalam hati ada taman…”.sakan Atsilah mengenakan sahabat karibnya.
“Ehem, hello cik Kiah. Aku senyum sebab aku suka puisi. Tu je… Macam tahu je aku ni minat puisi kan, kalau macam ni setiap hari tak sabar nak datang sekolah”. Ketawa mereka terburai. Hati Naimah berbunga walaupun dia tahu puisi tersebut seolah menyindir dirinya.

Sejak hari itu, Naimah sering tidak sabar-sabar menunggu warkah misteri dari seseorang yang tidak pernah dikenalinya.
Hingga pada suatu malam, saat dirinya ditinggal sendirian di rumah. Abi dan Ummi keluar menziarahi saudara. Naimah terpaksa tinggal di rumah gara-gara homework yang sengaja disimpan buat pekasam, hinggalah tiba saat untuk dihantar. Subjek Biologi memang buat kepalanya pusing. Tahun pertama belajar subjek Sains sangat mencabar baginya.
Kringggg…
“Assalamualaikum”, sapa Naimah, nada kepenatan.
“Waalaikumussalam w.b.t”, suara lelaki yang tidak dikenali di hujung talian.
“Hmm, mahu cari siapa?”, soalnya dengan selamba, hilang rasa untuk bercakap.
“Iem ada?”. Naimah terkejut, ‘Iem? Aku kah yang dimaksudkannya’, bisik hati kecilnya.
“Err, maksud saya… Naimah…”, lelaki tersebut seolah faham apa yang bermain di minda si gadis.
“Saya Naimah. Kenapa? Boleh bantu?”, nada sedikit dinaikkan. Tidak gemar panggilan sebegitu, apatah lagi dari orang yang tak dikenali.
“Maaf ganggu, tengah buat apa. Sibuk?”, soalan diaju tanpa segan silu.
“Ha’ah saya busy. Kalau ada yang penting boleh cakap sekarang. Kalau tak, saya banyak kerja nak disiapkan”. Kepalanya makin kusut, seolah ingin meluahkan apa yang dipelajari dalam subjek Biologi.
“Ouh, ok. Maaf ganggu. Lain kali saya contact awak lagi. Ermm, bila awak ada waktu terluang nanti… Assalamualaikum”. Tettt… Panggilan dimatikan.
“Waalaikumussalam”… ‘Huh, jawab  sorang-sorang rupanya… Siapa lelaki misteri tadi? Arghh, takda masa nak fikir. Salah nombor barangkali’. Naimah sengaja tidak mahu membebankan fikirannya dengan gangguan sebentar tadi…
‘Tapi suara Mamat ni macam macho jugak, hek…’, detis hatinya, ketawa dalam hati, senyum terzahir di bibir.


***

Sebulan kemudian…
Naimah masih lagi menerima puisi islamik seperti biasa, dan dalam masa yang sama dia masih menerima panggilan telefon dari seorang lelaki yang tidak dikenalinya. Kira-kira setiap seminggu dia pasti menerima sekurang-kurangnya dua panggilan daripada lelaki tersebut yang dikenali sebagai Luqman. Tanpa disedari, Naimah dan Luqman kian mesra.
“Betul ke bukan Man yang selalu bagi puisi-puisi tu?”, Naimah teringin benar untuk mengetahui siapa pengirim yang tidak pernah kenal jemu itu.
“Betulla, Iem jugak yang cakap puisi tu berbentuk Islamik kan. Memang Man minat puisi, tapi rasanya tak mampu lagi nak berdakwah melalui puisi. Hahaha”, ketawa Luqman di hujung talian.
“Ish, kalau bukan Man. Siapa?”, termenung panjang. Naimah akui dalam diam dirinya sungguh tertarik dengan puisi-puisi yang diterimanya. Entah mengapa dirinya yang sering dianggap sukar ditegur, dapat menerima teguran yang disampaikan melalui puisi tersebut. Namun bagi Naimah, belum tiba masanya untuk berubah seperti wanita yang sering dimaksudkan dalam puisi tersebut.


***

“Kakak, lewat balik hari ni? Ke mana lewat macam ni baru balik?”, suara garau Abi mengejutkan Naimah yang sedang memasuki rumah.
“Erm, Kakak teman kawan keluar…” Jawab Naimah tergagap.
“Kawan mana? Sejak bila pandai balik senja ni!”, muka putih Abi bertukar merah. Umi cuba mententeramkan Abi.
Naimah diam. Pertama kali dia melihat Abi sebegini marah.
“Ni, kawan ni ke? Keluar dengan kawan lelaki sampai senja baru nak balik?” sambung Abi sambil tangannya menunjukkan telefon bimbit N7 pink milik Naimah, hadiah pemberian Umi sempena kejayaannya mendapat 9A dalam PMR.
Naimah hampir pengsan, terkejut kerana rahsianya berkawan dengan Luqman selama ini terbongkar.  Abi menunjukkan gambar-gambar yang disimpan dalam folder telefon bimbitnya. Gambar yang ditangkap Atsilah sewaktu mereka berpegangan tangan di Lollypop Mall.
Dia sangat mengenali Umi dan Abinya, bukan menghalang untuknya berkawan dengan lelaki, tetapi Abi sangat pantang bila anaknya melanggar batas-batas agama…
“Dah, mulai hari ni Abi yang akan hantar Kakak dan jemput Kakak di sekolah. Setiap hari! Kunci motosikal Abi akan tarik”, Abi tegas dengan keputusannya.
“Abi…”, air mata Naimah mengalir deras. Pasrah dengan keputusan Abi.

...bersambung...

p/s : hasil contengan pertama setelah 4 tahun berhenti menulis cerpen. Mohon maaf atas kecacatan penulisan ini. Komen sgt dialu-alukan. Nantikan episod akan datang =)

10 comments:

Fakir said...

woha.. best!

murabbi said...

best..best...sronok...
ala..nape pulak bersambung...
tgh feeling..tetibe je....to be continue..
aloh..
gini, x sabar nk tnggu smbungan..
wah..pndai brmain kata2 rupenye kak ibtisam ni.. ^_^
truskan...mnnti dgn pnuh sabar. =_=
nak wawarkan kat blog wadahmurabbi..bleh??? nnt wadahmurabbi link kan ke kak ibtisam... bleh?

Izzah Ibtisam said...

Syukran Fakir,tnggu episod seterusnya ye =)

Izzah Ibtisam said...

murabbi : alamak seganla akak.huhu... smpt lg berkhayal tgh2 kalut ngan projek, sbb tu to be cntinue.tnggu ilham datang... ha ni la yg k ti ckp msa kt status fb akk, xkira bgaiman sesuatu msj dkwah disampaikan...erm, moga dipermudah,

murabbi said...

oooh......x pe..... sy tunggu.. amiin... moge dprmudah sgale urusan.. mnulis krn Allah!

Izzah Ibtisam said...

Menulis perlu beserta rasa serta masa... Kekangan rasa dan masa menghalang utk sambungan seterusnya...Allah...

murabbi said...

x ape....
ambil le masa dan cari le rase...
moge yg trtulis dtg dr hati utk ia smpai ke hati juge.. ~bak kate sblum2 ni... mnanti dgn pnuh ksbaran..~ *wink... ngeeeeeeeee... chaiyok!!! sy skong dr dang wangi!!!

Izzah Ibtisam said...

=)

asrar said...

wah2, bgtu BESAR rpenye shbt ana ni..
sgt puitis bermain dgn kata2 pujangga ni..
mantapla, ckgu zati!
nukilan yg baik wat remaja..
utk ana, xda prasaan kot..hehe

Izzah Ibtisam said...

Amboi Asrar...

Followers~

~Pengunjung~

~Muslimah 24 hours~

~Muslimah 24 hours~

Popular Posts

Total Pageviews