Pages

Impian VS Angan-angan

Pulut : "Satu hari nanti aku nak jadi PM lah..."
Santan : "Eleh, berangan la. Dahla selekeh, bangun tdo pun lambat, ada hati nak jadi PM. Kahkahkah..."
Pulut : "Berangan tak berangan, at least aku ada jugak impian. Kau ada? Lepak je kejenya... Kahkahkah..."
Santan : "Erk..."


***

Ini mungkin dialog kedai kopi, hanya rekaan Si Penulis semata-mata. Impian? Angan-angan? 
Anda punya impian? Atau angan-angan? Erk, apalah bezanya...
Nanti sila buka Kamus DBP, cari mksud kedua-dua pkataan ni ya!

Nak kongsi sesuatu...
Bbrapa hari lps, berkesempatan bertemu seorang ustaz, yg smemangnya gemar berfikir 'out of the box'... Macam ni ke? Err..
~situasi 1~

~situasi 2~

Ok, back to da topic ; Sempat beliau berkongsi berkenaan kisah di hari perkahwinannya. Bagaimana zaujahnya (isteri) diandan oleh Mak Andam yg menitik beratkan hukum hakam Agama. Hurm, beberapa hari sblm tarikh perkahwinannya juga, si isteri telah berkunjung ke spa yg turut diuruskan oleh org yg btul2 faham Agama.
Betul, kata beliau kita skrg sgt perlukan org2 sebegini. Sbgai contoh, Mak Andam yg solekkan pengantin prmpuan, msti stuju kalau sy ckp mostly mereka bila make up pngntin, msti nk cukur kening. Mostly macam tu. Kalau yg x brapa tetap pendirian, msti akn ikut je ape Mak Andam nak buat, janji lawa. Tp kalau pngantin yg tahu bhwa hukum mencukur kening tu haram, mesti bertegas tak nak kan. Kalau berjaya halang Mak Andam drp mengorbankan bulu kening, alhamdulillah. Tp mcamana pulak kalau Mak Andam pulak buat muka pngantin macam muka tu dia yg punya? huhu malang sekali...

Tu dari segi make up,camana pulak dri segi pakaian pngantin muslimah? Susah jgk kalau smua butik pengantin  hanya sediakan kebaya singkat lagi sendat kan. Apa la nasib muslimah di luar sana. 23 tahun hdup aurat terjaga.Tup2, di hari perkahwinan smua yg sblm ni terjaga entah ke mana (tempoh 23 thn hnya cntoh, x smestinya angka itu tepat ;p ). Mmg tak dinafikan, dibenarkan sdkt tabarruj di hari perkahwinan, tapi pastikan pakaian yg mengikut syara'. Kan lagi bagus kalau ada butik pengantin muslimah, (mgkin dah ada, tp masih blum mencukupi~)... Islam bukan hanya mencegah dan menegah, tapi setiap perkara pasti ada alternatif, kcuali dlm prkara yg melibatkan aqidah. Siapa lg kalau bkn kita yg menunjukkan alternatif tersebut?


~Hurm... Sbnrnya nak kongsi ttg angan2 n impian sy, tp tiba2 rsa masih belum bersedia utk bkongsi =)... Tunggulah masa yg sesuai, Anda pula bagaimana? 


nota Izzah : Bercita-cita tanpa usaha bukan cita-cita tapi angan-angan.... Namun segalanya bermula dgn angan2, ayuh realisasikan angan2 =) 

1 comment:

top 5 anything said...

betul tu, walalupun artikel akak ni panjang, saya faham pe yang akak nak maksudkan. Kekadang kite lupa atau buat lupa (buat jahil gak ni), i'allah, semoga dipertahankan imam kita.

Followers~

~Pengunjung~

~Muslimah 24 hours~

~Muslimah 24 hours~

Popular Posts

Total Pageviews