Pages

Alya oh Alya...

Assalamualaikum w.b.t...

Alya, my first niece... Skali lagi beliau telah diculik secara tak sengaja...hehe... Kejam je statement ni...kih3...
Currently bersama kami di kmpung halaman terchenta...
Unfortunately, she gets fever... Hurm, kanak2 kalau x sehat mmg kesian...
Tp kami cuba aktifkan beliau dgn bawa gi jalan2...
Seronok bila tgk budak ni hepy...
Saje nk upload gmbr Alya kt cni, supaya terubat rndu Umi n Abati kt KL sana...
(Skrg not in mood utk active fb, so upload gmbr di sni...)...

Super Junior Hana Tajima? hehe
~muka sugul, tp ok dah ckit lps balik dri rmh granny~

~Main belit2 pashmina dgn bdk kecik, hampir tercekik...erk ;p ~


~Malu... euww~

~Ok, yg ni mmg kena paksa bergambar, hehe...~

Hehe, amacam Umi? Alya da pandai pakai shawl...
Pasni Umi kena beli bnyk2 pashmina utk Alya, da xnak pakai tdung express dh...hehe...

~Alya~

Semoga Alya cepat sembuh ye =) Amin...

Kerana ia realiti...

Dia cakap : Selalunya sy akan pejam mata bila Chef nak umumkan kumpulan mana yg menang...
                  Sebab takut untuk tahu keputusan. Tapi kali ni, sy dpt rasa yg kumpulan sy akan kalah, jadi sy tak tutup mata pun, sbb brsedia dgn keputusan kali ni...   

Tetttt..................
             
Assalamualaikum w.b.t...
Mcm penah dgr je ek dialog ni... Ce teka kat mana...
Adeh, tak payah main teka2 la, da dpt agak!
MasterChef la...
Kuat betul pengaruh tv Cik Izzah Ibtisam ni ye...

Inilah komen slh seorang pserta mster chef, bagaimana debaran yg dirasa saat Chef2 yg hensem semua itu nk umumkan kumpulan yg menang, dan kump mana yg akan melalui ujian penyingkiran... (Errr, ujian pantas rasa kalau x clap... well, sy mmg 'rajin ssangat' nak hafal semua ni... ;p )

Sy memang suka berfikir,
Lps dgr ayt ni saya terfikir sesuatu... Hurm, its all about reality. Satu perkara yg wlau pahit sekalipun, tetap perlu diterima...

Chef boleh je tanya, adakah anda bersedia utk mndengar kputusannya?
Ye, blh... Tp, boleh ke peserta jawab xnak tahu keputusan? Sampai tamat siaran? Err, mustahil kan... So, soalannya yg kita mmg tahu, it will only be one accepted answer!

Hurm, tutup mata seketika... Sbb tak nak tahu keputusan... Tp tiba masa, kita akan tetap buka mata kan... Dan itulah kputusan yg takkan mampu diubah. No turn back! Hey, its reality tv!

Tp berbeza, bila seseorang yg tlh bersedia utk hadapi kekalahan (sumthing bad dlm hdp, hurm...)...
Mcm 'dia' yg di ats, bersedia utk dgr sebarang keputusan. Bagus! Tenang untuk terima segalanya...

So, ada beza x? Bersedia dan tak bersedia?

Hurm, garu2 kepala... Tak ada beza ma... Permainan harus diteruskan. U lemah, u yg rugi... Kalah untuk kali kedua? Kalah pada ujian penyingkiran, dan keluar dr Master chef? (kalah sbb down, smgt runtuh berkecai...) huhuhu, menangis air mata berlagu pun (dgn iringan piano...) keputusan ttp takkan berubah... Tapi berbeza kalau kita da cuba sebaik mungkin, kita kalah bermaruah!

Tettttt......

Adeh, penat menaip...
Mcm tu jgk life kita kan, sentiasa penuh ngan wrna wrni...
Allah takkan tanya adakah kita bersedia, tp Dia memberi apa yg terbaik buat kita...
Kerana Dia Maha Mengetahui...
Sama ada terima atau tidak, we decide...
Tp akibatnya kita tanggung...
Bukankah di akhirnya kita ttp akan menerima?
Lmbt atau cepat, bergantung pd kekuatan jiwa utk menerimanya...

Sembedy says : 'Kita harus sentiasa bersedia untuk dilukai...'
Credit to sembedy...

Hurm, walau pahit sekalipun... Hidup tetap perlu diteruskan,
Bersedia untuk dilukai, wahh bkn senang tu...
Sy surrender! Er, ckp tak serupa tulis! (hahaha gelak simpati)...

Kita tak suka orang lukai kita, kita jgn lukai org mcm tu...
Kalau kita yg lukai org, cpt2 minta maaf. Dh tau salah lenkali jgn buat lg...
Ni Miss Mama slalu pesan...
Baik Ma...

Kata bapak-bapak cina :

 If you want happiness for an hour, take a nap,
 If you want happiness for a day, go fishing,
 If you want happiness for a year, inherit fortune,
 If you want happiness for a lifetime, help somebody.

Hurm... Terpulanglah, amik yg mana baik kan...

Kita ada Allah, kembali pd Dia yg menurunkan ujian...
Pencatur segala yg berlaku di muka bumi ini...
Mohon doa, agar hati ini sentiasa kuat menghadapi segalanya,
Agar tdk tersasar landasan,
Agar tdk selamanya kalah pada emosi...

Nota Izzah : Moga semua pembaca sentiasa tabah =)

Komunikasi?

"Kata-kata yang lembut dapat melembutkan hati yang lebih keras daripada batu. Tetapi kata-kata yang kasar dapat mengasarkan hati yang lunak seperti sutera."


Kerana manusia takkan lari drp berkomunikasi sesama kita... Jadi, bagaimana cara kita bertutur kata? 
Untunglah kalau kita tergolong dlm kalangan yg tdk berkata-kata kecuali yg baik2 shja, tp rugilah kalau yg baik itu disampaikan dalam nada atau cara yg tdk baik
Renungan buat diri sendiri...
Seringkali tutur kata disalah erti...
Astaghfirullah...
Lidah itu lebih tajam drp pedang, amal dhla tak berapa banyak, bercakap pulak sakitkan hati org yg mendengar...hurm...

Nota Izzah : Maaf, saya insan lemah. Cakap jarang nak guna penapis santan... Lain kali fikir sebelum cakap ;p

Fikir...

"Epal yang gugur dari sepohon pokok, mungkin dianggap sampah oleh manusia yg tdk berfikir. 
Tp ia adalah ilham bagi insan seperti Newton untuk menggagaskan idea yg hebat"...

~Memandang dgn mata hati, mentafsir sepenuh jiwa~

Nota Izzah : Sayu...

Hukuman...

Assalamualaikum w.b.t...
Hukuman, bunyi mcm ngeri je kan ;p..
Prnah kena hukum?
Msti pernah kan, kena hukum lepas buat silap.
Masa kecik2 dlu, sy pn prnah kena hukum.
Msa tu still kt skolah rendah, drjah 3 klu x clap...
Ma abah dah ckp, masuk wktu terus Solat Maghrib,
Lepas tu nak gi rmh sdare,
Sape yg lmbt siap nnti kena tiggal!
Haha, sy buat tak tahu je sbb syok sgt mnonton cite kartun,
Tgk cite tak sedar apa mcm org kena pukau (mmg hiperbola),
Org lain sibuk bersiap...
Bila dah habis cite, barula sy sedar yg org lain dh siap...
Huaaa, nak bersiap dah tak sempat!
Dan akhirnya janji tetap dikota...
Saya ditinggalkan sendirian...
Takut + sedih wooo...
Sy dihukum ats kesalahan sy,
Saya tahu kenapa sy dihukum sbb itu mmg slh sy,
dan yg pasti ia tetap jd pengajaran buat sy,
smpai skrg sy masih ingat,
Kalau nak sesuatu benda, kenala berkorban,
macam kes sy ni, kalau nk ikut gi jalan2 kenalah korbankan crita kt tv,
jgn slamanya ingt yg orang je akan ikut kita...
Bila ingt cite masa kanak2, bnyk yg buat sy tergelak...
Bukan main susah lg ma abah nk besarkan anak2nya,
Hukuman yg diberi buat anaknya bertambah matang...
Trima kasih Ma & Abah...

Nota Izzah : Menerima seadanya andai dihukum ats kesalahan yg benar2 dilakukan. Tapi dihukum tnpa kepastian akan kesilapan yg dilakukan, itu sungguh memeritkan... Moga mndpt pengajaran drpd hukuman yg diterima...

Sungguh

Its not easy lately,
Really...
Pray for da best,
Hope i'm tough enough to face all,
Please bocome stronger!!!

Bila...

Bila sesuatu menimpa diri,
Bila segalanya penuh dgn misteri,
Hanya mampu mendoakan agar segalanya terpelihara...
Ya Allah, tenangkanlah hati hambaMu ini,

Tak Ada Modal???

Assalamualaikum w.b.t...

Sy sedang bercuti... Cuti hujung tahun, cuti sekolah... Mcm bdk sekolah (dah memang tersurat, most of my life diluangkan di sekolah - sek rendah, habis sek menengang, sambung kt ipg yg situasinya pun kurang lebih mcm sekolah jgk, dh grad nnt i.Allah kerja pon kt skolah ~menarik bukan?)...

Hurm, nk gtau sal cuti je pun dah meleret-leret...
Macam ni sbnrnya, bila dah namanya cuti, jd sy skrg ada di kmpung halaman tercinta... di teratak usang bersama keluarga tersayang...

Sesekali (huhu yeke sesekali, rasanya berkali-kali jgkla...) menonton tv... dan kdg2 tv yg tonton sy... Sebab rncgn tv tak berjaya tambat hati saya...cewah...

Belek punya belek channel, kdg2 rasa meluat dgn rncgn dkt tv (astro)... Asyik ulang je cerita sama, hurm dah xda modal ka? Tp bgus jgk kn, tu blh mengelakkan mereka2 yg sdg bercuti mcm sy ni dri hanya melekat dpn tv... Ok, bnyk lg pkara berfaedah yg anda blh lakukan, instead of watching that box (erk, skrg org da pakai tv plasma la =)...

Pasal ulang rncgn, itu bukan main isu skrg ni ya. Sbnrnya sy agak terkilan dgn bberapa rncgn tv n iklan yg ada kt tv... Tak tahulah kalau anda2 pernah terperasan dgn satu iklan kt tv yg ada tersebut pasal 'kiamat pada tahun 2012, siapa sangka...jadi, bila masa nak...' (haa lebih kurang mcm ni lah kot aytnya... Adeh, sy mmg kuat ingatan kn utk hafal dialog2 mcm ni. tp maksudnya lbh kurang mcm tu lah ye)... Bila tgk iklan ni sy rasa nk tengok berkali kali, yea sbb iklan ni sgt menarik. Menarik cuping telinga sy utk dengar lagi skali, so that sy tak tersilap dgr... Rupanya mmg betulla apa yg sy fhm masa first tyme dgr... Hurm... (geleng2 kepala sambil mulut terkumat kamit kutuk iklan tu dpn adik2... Sy brpandangan, sgt tak senonoh bila sebut pasal kiamat, tp boleh fikir ttg kecantikan lagi... Fuhh, agaknya muka yang cantik, rambut hitam berkilat yg menawan tu blh bntu kita kan utk hadapi hari kiamat... Erm, apa nk jadi dgn dunia hari ni...

Tu mgkin salah satu iklan tv yg ckup 'menarik hati', tak termasuk lg iklan2 yg mempergunakan wanita. Mgkin nak tarik perhatian, hingga hrga diri entah melayang ke mana...

Itu iklan, ada pulak rancangan komedi dkt tv yg mempergunakan isu2 yg sy rasa agak sensitif. Nk tarik perhatian, tp dgn cara menggunakan modal2 yg menunjukkan anda ni 'kurang cerdik'... Tak boleh ke kalau buat lawak yg lbh ilmiah, tak da la kalau org non-Muslim tgk boleh timbulkan tanggapan yg negatif terhadap Islam... huhu... sy sungguh kesal... Bila buat lagu ttg kubur, hantu2 yang berkeliaran di sekitar kubur dan boleh dating2 janji nk dating kubur kau, kubur aku... Agaknya tak sedar ke kubur tu tmpat sementara sebelum mayat dibangkitkan semula pd hri kebangkitan...hurm... mcm buat lawak tak kenal tempat, bnyk lagi rasanya isu lain. Tak payahla buat lawak pasal alam yg kita sndiri tak tahu macamana keadaannya... Agaknya dia fikir kt kubur nnt pon blh smbung buat maksiat lagi ke! Sekali lagi sedih dan kesal...

Seingat saya, banyak lagi yg mempergunakan isu2 agama... Tak tercerita kat sini... Sedangkan Islam itu tinggi, bukan utk dijadikan bhn ketawa... Bukannya bahan tepuk sorak, di mana sensitiviti kita??? Kalau kita jahil agama, carilah org yg blh bntu keluarkan kita dari kejahilan... Tapi kalau kita yg mengaku beragama Islam, tp memperlekehkan agama, ini kategori apa ya???

Nota Izzah : Perlu ke buat lawak dgn cara takutkan non-Muslim... Kalau nak kahwin dgn prmpuan Islam, yg lelaki kna masuk Islam, kalau nk masuk Islam, kena po****, kena sunat... sakit tau... ~Allah... Itu jeke yg kau tahu pasal nak masuk Islam??? Beribu-ribu kali kesal... Kesimpulannya inilah lawak yg merendahkan nilai agama...

Tudung oh Tudung...

Assalamualaikum w.b.t...

Kalau saya bawakan mafhum sebuah hadis, sy pasti ramai yg biasa n mgkin ramai yg da hafal hadis ni kan...

Dari Abu Sa’id Al-Khudri rodhiallohu ‘anhu dia berkata: Aku mendengar Rosululloh sholallahu ‘alaihi wa sallam bersabda: “Barang siapa di antara kalian melihat suatu kemungkaran hendaklah ia mengubah dengan tangannya; jika tidak mampu, maka dengan lisannya; jika ia masih tidak mampu, maka dengan hatinya dan itu adalah selemah-lemahnya iman.” (HR. Muslim)...

Senang je nak ingat or nak faham hadis ni, cuma pelaksanaannya bagaimana? Mungkin tak semudah yang disebut-sebut.
Kali ni saya bukan nak bersyarah ttg mafhum hadis ni, tapi tertarik utk kongsikan satu kisah ttg seorang budak ni...
~inila Alya budak comel~
psst...nak gi mana tu...

Ok, begini kisahnya... 2 hari yg lalu, saya dan keluarga keluar membeli belah di sebuah pasaraya. Alya ni dah seminggu saya culik dia dari KL, (ssb rndu punya pasal)... So Alya join kami jalan2 malam tu. Macam biasalah, Alya akan dipakaikan tudung oleh mak-mak sedaranya. Lebih kurang macam dlm gambar kt atas tu lah...

Sedang jalan2, tiba2 terserempak dgn sorang girl. Mulanya saya x perasan kehadiran bdk prmpuan tu... Hinggalah budak Alya ni bersuara dgn suara sweetnya, "Mimi Ti, nape Kakak tak pakai tudung?"

Erk, saya pandang prmpuan tu. Entahla dia dgr ke tak... 
"Ha ah la, Kakak tak pakai tudung... Kak Long pun tahu pakai tudung kan..." saya jawab dalam nada berbisik...
Dalam hati, saya terfikir. Kalaulah kanak2 berumur 3 thn pn tahu yg perempuan kena pakai tudung, apatah lagi yg da akil baligh kan... Sy gelak dalam hati...

Memanglah Alya tak tahu apa itu aurat, sekurangnya dia tahu yg prmpuan kena pakai tudung... Gi jalan mana2 ada je orang yg tegur... 'Ala comelnya dia pakai tudung...'...
Barulah sy terfikir, ni pun salah satu dkwah bil hal kan? Yelah, kalau org yang dah besar panjang tgk bdk2 kecik pakai tdudng, takkan tak rasa malu kan... Tu belum kena sembur dgn ayat power Alya lagi...hehe...

Skrg ni kan, macam2 fesyen tudung kat pasaran... Adeh, tak terikut lah peredaran zaman... Apa2 pun, yg penting tutup aurat dengan sempurna...  

Nota Izzah : Ada org cakap, pakai tudung tak semestinya baik... Hurm, tapi Izzah cakap, org baik mesti pakai tudung...

MimPi

Sambil online pagi-pagi ni...
Mendengar penyampaian tazkirah 'Muqaddimah' di TV9,
Sungguh tertarik dgn kata2 terakhir ustz 'Mimpi ni mainan tidur...'
Erm, pnjg lagi aytnya tp x tertulis kt cni.

Rasa mcm terkena dgn kata2 ustz tersebut...
Mimpi yg seakan sama yg pernah dimimpi beberapa kali sblm ni...
Dan pg td sy mengalami mimpi yg sebegitu lg...
Stp kali terjaga dr tidur, sy akn berfikir pnjg memikirkan mimpi tersebut...
Kita ni bukan Nabi kan, yg Allah bg petunjuk melalui mimpi...
Rasulullah tdk bermimpi, melainkan mimpi baginda menjadi kenyataan...
Tp kadangkala bg yg mohon petunjuk melalui istikharah,
Allah beri petunjuk melalui mimpinya atau gerak hatinya...
Itupun ada lah syaratnya sebelum tidur, bkn mainb tidur tnpa pastikan diri dlm keadaan bersih suci, zahir dan batin...

Tapi tak dinafikan,
memang terdapat ilmu mentafsir dan mentakwil mimpi menurut Islam,
dan diiktiraf oleh ramai ulama',
Ramai ulama' yg ingin mendalami mslh takwil atau tafsir mimpi,
namun tdk ramai yg mengetahuinya kerana susahnya hal tersebut...

Mari kita renung kata2 Al Iman Ibnu Syahin menerusi kitabnya Al-Isyarat fi Ilmi al-'ibarat :

"Islam mencerca ilmu tenung kerana hanya Allah-lah yang mengetahui masalah ilmu ghaib. Saya menghindari ilmu-ilmu seperti itu dan tidak meminatinya, dan saya ingin membuat buku yang dapat mendedahkan perkara-perkara ghaib yang sememangnya diakui oleh syarak, iaitu ilmu takwil dan ta'bir mimpi." 

Hurm...
Kesimpulannya, bukan calang2 oranglah kan yg mampu utk tafsir mimpi,
Seseorang pernah bgtahu,
Jgn terlau fikirkan ttg mimpi, sampai boleh mengganggu diri,
tp ambil yg mana baik dari mimpi tersebut dan yg buruk ambil sbg teguran,
Yg penting jgn terlalu obses...

Dun worry,
Sy bkn yg jenis suka tafsir2 mimpi sampai boleh ubah mo0d sebab terlalu fikirkan mimpi...
Tp sy rsa ada sesuatu yg perlu sy fikirkan di sebalik mimpi yg sering singgah dlm tidur sy ni,
Jd sy fikir ini sebagai peringatan,
Saya tahu saya tak suka kalau perkara tersebut benar-benar berlaku,
Dats why sy perlu sentiasa berhati-hati agar perkara sebegitu tak berlaku,
Dan perlu sentiasa memohon Allah pandu stp gerak tingkah sy...
Hurm...
Ya Allah, agaknya sy terlalu memikirkan perkara tersebut,
Akhirnya terbawa-bawa ke alam mimpi,
Allah, moga kau pandu hambaMu yg dhoif ini...

Followers~

~Pengunjung~

~Muslimah 24 hours~

~Muslimah 24 hours~

Popular Posts

Total Pageviews