Pages

Tudung oh Tudung...

Assalamualaikum w.b.t...

Kalau saya bawakan mafhum sebuah hadis, sy pasti ramai yg biasa n mgkin ramai yg da hafal hadis ni kan...

Dari Abu Sa’id Al-Khudri rodhiallohu ‘anhu dia berkata: Aku mendengar Rosululloh sholallahu ‘alaihi wa sallam bersabda: “Barang siapa di antara kalian melihat suatu kemungkaran hendaklah ia mengubah dengan tangannya; jika tidak mampu, maka dengan lisannya; jika ia masih tidak mampu, maka dengan hatinya dan itu adalah selemah-lemahnya iman.” (HR. Muslim)...

Senang je nak ingat or nak faham hadis ni, cuma pelaksanaannya bagaimana? Mungkin tak semudah yang disebut-sebut.
Kali ni saya bukan nak bersyarah ttg mafhum hadis ni, tapi tertarik utk kongsikan satu kisah ttg seorang budak ni...
~inila Alya budak comel~
psst...nak gi mana tu...

Ok, begini kisahnya... 2 hari yg lalu, saya dan keluarga keluar membeli belah di sebuah pasaraya. Alya ni dah seminggu saya culik dia dari KL, (ssb rndu punya pasal)... So Alya join kami jalan2 malam tu. Macam biasalah, Alya akan dipakaikan tudung oleh mak-mak sedaranya. Lebih kurang macam dlm gambar kt atas tu lah...

Sedang jalan2, tiba2 terserempak dgn sorang girl. Mulanya saya x perasan kehadiran bdk prmpuan tu... Hinggalah budak Alya ni bersuara dgn suara sweetnya, "Mimi Ti, nape Kakak tak pakai tudung?"

Erk, saya pandang prmpuan tu. Entahla dia dgr ke tak... 
"Ha ah la, Kakak tak pakai tudung... Kak Long pun tahu pakai tudung kan..." saya jawab dalam nada berbisik...
Dalam hati, saya terfikir. Kalaulah kanak2 berumur 3 thn pn tahu yg perempuan kena pakai tudung, apatah lagi yg da akil baligh kan... Sy gelak dalam hati...

Memanglah Alya tak tahu apa itu aurat, sekurangnya dia tahu yg prmpuan kena pakai tudung... Gi jalan mana2 ada je orang yg tegur... 'Ala comelnya dia pakai tudung...'...
Barulah sy terfikir, ni pun salah satu dkwah bil hal kan? Yelah, kalau org yang dah besar panjang tgk bdk2 kecik pakai tdudng, takkan tak rasa malu kan... Tu belum kena sembur dgn ayat power Alya lagi...hehe...

Skrg ni kan, macam2 fesyen tudung kat pasaran... Adeh, tak terikut lah peredaran zaman... Apa2 pun, yg penting tutup aurat dengan sempurna...  

Nota Izzah : Ada org cakap, pakai tudung tak semestinya baik... Hurm, tapi Izzah cakap, org baik mesti pakai tudung...

1 comment:

hanimnorlaila said...

assalamualaikum.. rasanya saya pun merasakan benda yang sama mengenai isu iklan shampu tu.. terfikir.. siapakah yang buat skrip cenggitu...

bab lawak2 tu-- saham tukang lawak tengah tinggi sekarang.. tapi
masalahnyer.. orang melayu ja yang melayan--
terlupa kot suka yang berlebihan itu menggelapkan hati-nasihat diri sendiri gak-

lagi pulak...
menipu dalam buat lawak..
aibkan orang atas dasar bergurau..

kita pun.. kAah3 gelak......
kalau serius sikit.

ko ni tensen la...


Rasulullah SAW pun pernah bergurau..
pernah gelak nampak gigi...

tpi dalam gurauan itu...
penuh bermaksud....

kata2 yang saya pegang..

tak pasti kata2 hikmah.. atau apa...

ketawa dan gurauan itu..
ibarat garam di dalam masakan..
sedikit... tapi perlu ada...
kalau x de..x sedap..
kalau terlebih,..x sedap......


TAPI KITA NI DAH MACAM TERLEBIH MAKAN GARAM AJE.......
GARAM= GURAUAN.

Followers~

~Pengunjung~

~Muslimah 24 hours~

~Muslimah 24 hours~

Popular Posts

Total Pageviews