Pages

Sorry, i can't...

Fuhh...
Sapu habuk kejap... Lama tak singgah...
Tengs to you inche blog masih setia di sini...
Dh la lama x blogging, tibe2 bg entry gini pulak kn ;) *awas ini senyuman paling iklas (org ikhlas xkan ckp dia ikhlas kan..;p)

Sama mcm org baik xkan ngaku dirinya baik...
Contoh, i always be nice to you... I did very well, am surely da best...
Keh3... lucu2 bila orang ngaku dirinya baik...
Ah, itula kan, mcm slalu je tuan punya blog ni buat gini...
Hehe, teruk2... slalu rasa yg aku da bg y terbaik n aku x layak terima layanan yg buruk sbg ganti...
Uish, mmg teruk betul sbb slalu prasan terlebih2...
Nasib baikla akhirnya tersedar, yg jgn terlalu senang hati dgn apa yg kita beri pd org lain...
Sebab... mungkin apa yg kita rasa kita suka, x semestinya org lain suka...
Mungkin sebenarnya apa yg kita suka tu adalah sesuatu yg plg dibenci oleh org lain, ok contohnya dlm konflik memilih baju bunga2 dgn baju belang2 kan... org yg minat baju bunga2 msti suka dpt hadiah baju bunga2, n sebalinya bagi org yg suka baju belang2 kan... ;)

Hidup ni memang medan utk kita belajar dan improve diri. Kawan sy slalu suka sebut ayat ni " dun be urself but improve urself ", credit to her sbb slalu ingatkn sy...

Kenapa i can't? Ni kata2 negatif ni... Xpatut2... Ok, sy ubah i cant jadi I CAN... sy boleh jadi baik, xkiralah betapa buruk dan busuk pun sy layan org sebelum ni... Saya boleh untuk jadi lebih baik...

~Beri masa pada diri utk berubah... Terlalu banyak untuk diperbaiki...~
Percayalah, saya masih senyum ;)

Wordless Wednesday...

Sentiasa ambil masa untuk MUHASABAH...

Mode : sayu... 

Wahai diri yg berduka...

Semalam aku lihat kamu bertemankan air mata...
Aku cuba menghampiri,
Tapi dirimu menghilang dalam pekat malam,
Kutahu jarak membuatkan ikatan ini kian menjauh...
Tapi atas nama persahabatan suci ini,
aku tidak rela melihat walau sedikit kerut di dahimu,
apatah lagi membiarkan dirimu terus bertemankan air mata,
Insan biasa ini sentiasa ada utk kamu,
Ayuh jalan seiringan,
Teringin utk bersama saatmu jatuh,
Agar akulah yg membawamu bangun tika itu,
Bukan sekadar janji manis yg kusampaikan...
Kerana sekali namamu singgah di hati,
Ia tetap selamanya terpahat...
Aku sayang kamu kerana Allah...

Nota Izzah : Saya berjanji kerana sy ingin tepatinya... Krana pahitnya menanti janji dikotakan, hnya Allah yg tahu...
Life can be extremely hard at times, people will lie, back stab you, and put you down. But always keep your head up, smile, and never let them know what hurts you the most.

Yes, you do...


It doesn't matter how many times you fall, it just matters how many times you get back up.

...

Sometimes the only person who can make you stop crying is the one who made you cry...

~Tabah~

I need him...

Saat diri terasa longlai, maka bermacam perkara yg mengunjung diri. 
Allah, waktu itu mohon diri betul2 kuat utk hadapi segalanya. 
Kita bukan dicipta utk hanya tersenyum tawa di cni. 
Kita punya amanah, kita punya bebanan...  
Kerana ini persinggahan cumaa... 
Maka ia pastinya bukanlah mudah, di sana kelak hidup yg pasti kekal abadi. 
''Ujian ini tarbiyyah... Dengannya dirimu menjadi lebih kuat...'' Bisik pada diri. Itulah yg diulang. 
Capai sejadah cinta, Dia sebaik-baik tmpat mengadu bukan...
Dia saksi jatuh bangun hambaNya...

Saat ini saya sangat rindukan rumah,
Nak balik...
Rindukan ma dan abah...
Rasa tak kuat utk teruskan...
Tp tetap pujuk diri...
Tak yakin? Tak baik cakap macam tu...
Allah sentiasa ada utk hambaNya...

I need him...
Ayah Ngah... Pak cik yg rajin memotivasikan saya...
Motivasi intrinsik kala ini mungkin sudah berkelip-kelip,
Pinta utk di top-up...
Saya rindu kata-kata beliau...

Sabar...
Allah kan ada... =)

p/s : Kalau org lain mampu, kenapa tdk sy?

Soal hak?

Setiap org pasti berhak merasai bahagia, masing-masing pasti punya cara tersendiri utk memperoleh 'bahagia'... Terpulanglah, asal ia tidak melanggar syara', dan bukan berbahagia atas kesedihan org lain... 

...

fUHhhh... tiup sekencang-kencang...
Lagi skali enchi belog da jadi rumah hantu...
Da sunyi dr perkongsian, hanya tinggal luahan rasa...
Maafkan ana enchi belog...
Ana insan lemah...
Skali ditiup angin, terus longlai...
Ye lah manusia akan lemah tanpa Dia...
Maknanya ana dah tinggalkan Dia?
Nauzubillahi min zalik...
Andai mampu disukat titis manik jernih yg membasahi pipi,
Mampukah ana jamin,
bahawa titisan air mata keinsafan dan ketakutan akan azab siksaNya melebihi tangisan kepenatan, kelelahan, dan kekalahan pada diri...
Sentap, itulah ana manusia yg jarang sekali bersyukur atas nikmatNya...
Mari sekeh kepala ana beramai2 kalau ana menjauh dri taliNya...

Jom ucap alhamdulillah... pejam mata dan lihatkan segala pemberianNya...

p/s : dah lama tak membahasakan 'ana'... Sekali sekala, izinkan ana ye ;)

Lagi...

Saat sakit itu buat kita ingat tika sihat... Art of appreciation... Allah knows da best...

Wordless...

Terima kasih atas segalanya... Panjat kesyukuran pada Ilahi... Pasti ada hikmah di sebalik segala keperitan ini... Sabarlah, segalanya bakal berakhir... Pasti berakhir, dan semoga ia jadi pengajaran bermakna buat yang merasainya... Mencari kembali 'rasa' setelah ia dihilangkan seberapa waktu...

p/s : Mungkin 'rasa' itu sebaiknya tidak perlu lagi kembali... Itu pasti lebih baik, agar tiada lagi gusar setelah 'rasa' itu menghilang...

Wordless...

Tak perlu fikir, kenapa mereka sanggup buat aku macam ni...
Tapi fikir, kenapa aku sanggup biarkn diri aku terus begini...

~sigh~

...

Kanak-kanak akan menangis, atau meragam bila sesuatu yg diingini tak diperolehi.
Sebab mereka tak pandai utk bagitahu kehendak sndiri...
Paling tidak hanya tahu merengek, sambil menunjuk kepada sesuatu yg diingininya...
Yg lebih tua, hanya bersabar melayan kerenah, dan kalau tak mampu menahan sabar, tunggulah nanti si kecil pula dapat penangan, akibat tangisan dan rengekan yg mengganggu...
Itu kalau kanak-kanak, macamana pula dgn yg dh remaja, atau dewasa?
Yg tahu bertutur...
Bila tak dapat apa2 yg diingini, pun ada yg nak menangis...
Marah sana, marah sini... tak ada beza dgn budak2...
Ok, mengutuk diri sndiri...terkena batang hidung...
Allah, terkadang diri ini kalah pd diri sndiri...
Tears plis dun fall...
Sebab saya nak ucap selamat tinggal...
Jd skrg saya ucap, Selamat Tinggal...

nota kaki ; slmt tggal segala rasa yg mengganggu, segala penat yg menjengah... slmt dtg Kajian Tindakan...

Hot Happenings~

Assalamualaikum w.b.t... Apala yg 'happening' sgt tu...
Hehe, sje nk kasi hot skit, tu bg title act semacam...
Actlly, this is bout hikayat satu malam...
Ok, sape yg rajin nk tahu kesah sila stay tuned.
Ini kisah hmpir 3 bulan yg lalu... di sebuah kampus tua... selepas detik 12 a.m...
(Selepas tamat exam week...)
Ting...ting...tingg... (bunyi jam loceng tua...) hehe mcm horror story plk dh...
About half an hour after 12 a.m...
Tiba-tiba....

Tok...tok...tok... (knocking door)...
::::::
:::::
:::
::
:

Tadaaa!!!
Hepy bufday to you... Hepy bufday to you... bla3... (suara sumbang nyanyikan lagu...fuh...)...
Hehehe... And i was speechless... Adeh, smpat lagi... Hurm ingatkan mreka2 ni dh lupa...
Tiba2 one of them bawak masuk sebiji kek, black forest one of my favourite (instead of butterscotch, hehe)...
Dan di atasnya tertulis nama saya n kembar. cik Izzatul... It was our birthday!
"Selamat Hari Tua Zati & Zatul"
Inila keknya...

Sy hampir terlupa kesemua yg hadir mlm tu. Tp sy sngguh berterima kasih sebab sudi luangkan masa... Kami borak pnjg lebar. mentang2lah dh hbs exam, kan. Rumate sy plak asyik je ckp sibuk, sejak ptg. So dia xdpt luangkan masa lama2, lps celebrate seketika dia da minta diri. Ada urusan yg nk diselesaikan katanya. Ok, apa nak buat rumate sy org 'besar'... Jd, kmi yg masih tggal teruskan borak2 mcm dah setahun x jumpa (hiperbola btul, mklumla sblm ni sibuk stdy, uwek!)...
Kesimpulannya, sy lega sbb itu hanya suprise party la kan...No prank utk thn ini! Xperlu mandi telur dgn ramuan istimewa yg aromanya sgguh 'wangi'... hehe... (mgkin membe2 terchenta sudah rasa diri cukup tua utk buat benda tu lagi ;p )
Bila masing2 dah kepenatan, mereka mohon undur diri. Dan sy kembali bersendirian...

Suddenly dtg 2 org kakak kesayangan yg sememangnya dh lama xbertandang ke bilik. Pun nak ucapkan slmt hari tua. Sambil bg sebakul dua nasihat, tnda syg si kakak...
Sdg asyik borak, Kakak A mendpt panggilan. Kakak S nun di hostel sebelah sdg sakit tenat, hah tgh mlm macam ni mmglah terkejut.. Ok, kami bertiga bergegas, terkodek2 sambil mata separuh tertutup menuju ke hostel sebelah...

Tip toe...Tip...
Aish, apsal banyak sgt slipar dpn bilik kakak nie... Sakit teruk sgt ke??? huhu
'Meh masuk Tie...'
Saya berat hati (lbh kurang 3 - 4 kg jgkla masa tu, huhu) utk melangkah...
Dan tibe2 lampu bilik terpadam... Ok, then saya dpt agak... Wuhuuu, besnya la kan...main tutup2 lampu pulak...
Saya terasa seperti ditarik, keh2...
Dan saya lihat mereka2 (maksudnya ramai la kan) sdg dlm kegelapan sambil tergelak riang,
Disuluhi lilin2 dalam susunan yg sgt menarik....


Apakah??? 

Dan hati kecil ini tersentuh...
Sekali lagi saya dengar suara2 yang disumbangkan, mnyanyikan lagu buat saya... (Tahap kesumbangan hampir sama, tapi penyumbangnya adalah org yg berbeza ;p )
Tacim...huhu...
Bertalu2 ucapan hari lahir drp mereka, my sayangness...
Spechless...
Dan seketika slps itu, lcd memancarkan sesuatu pd ruangan dinding bilik itu...
Video spesel buat sy... Lagi sekali terharu dan tiada kata...
Dan sy tahu ini semua angkara rumate, rpenye inila 'kerja' yg tak sempat2 nak disiapkan tuh...
Hati mana yg tak tersentuh kan (euww...)...
Tp tumpuan sdkt terganggu, dek usikan mereka2... 
Ok, apsal gambar 'cantiknya!!!' ada jugak dlm video tuh... (menjerit dlm hati...)
Masa terus berlalu dgn senda gurau bersama mereka, waduh sungguh sy sayangkan kalian...
Tak mungkin terungkap dgn kata, sayang kerana Allah...

Seriosly, saya tak bgitu harapkan utk ada org ingat tarikh lahir sy... (Kecuali org yg betul2 rapat la... =) Sebab, sy pun spesis yg susah nk ingat tarikh. Entahla, mkn semut paprik bnyk sgt kot ;p.

Namun sy sungguh hargai tiap2 kejutan yg diterima, saban tahun... Dah berapa kali bermandikan telur dan campuran 'secret recipe' yg memualkan lagi meloyakan...tp itu kenangan, saya hargai ingatan kalian...
dan ini tahun terakhir saya di kampus tua ini. Entah lepas ni sy masih berpeluang untuk terus merasai segala kegembiraan ini,... saya tak punya jawapan untuk itu...

Rasa berat untuk tinggalkan segala kenangan manis di sini... zaman 'campus life' sudah hampir berakhir... Biar saya terus nikmati saat2 terakhir ini sebaiknya... Ye, menghargai setiap saat selagi bergelar pelajar... (Jiwa sarat dgn rasa...uhh...)

P/S : Berkasih sayang itu sungguh indah, jika segalanya kerana Allah...

Style tuu...

Assalamualaikum w.b.t...
Style apakah?

Ok, rasanya taknak cakap panjang, cume teringin utk kongsi sesuatu dgn anda =)

 Alololo tomei2... Baby sape ni ha...
(Gmbr pinjam dri En. Google...hehe)

Hurm, kalaulah dilihat kpd kedua2 gambar ni, apakah persamaan yg u ols nmpk?
Hehe, dua2 baby, gegirl, cute, yg paling penting KEDUA2NYA BERTONCANG... wink3...

Ok, mmg cantik kan. Nak cubit2 je baby ni... Ini girl style...
Ups, tapi Izzah tgk skrg ni bkn baby je yg nk bertoncang...haha... bapak baby pun nk bertocang jugak...(Uppss...)
Wahahaha (geli ulu hati....)... Style tuu...

Erm, penat cari gambo lelaki bertocang... xpe2, rsenye mesti pnah tgk kn laki yg bertocang... xkurang jgk gegirl yg admire lelaki2 dan jejaka yg kelihatan mahchuu dgn gaya rambut sebegitu...

Ok ke sebenarnya, boboy bertocang? Erm...
Kalau lelaki menyerupai wanita atau yg sebaliknya..., ia ditegah dlm Islam kan.
Haish, macamana pulak kalu dah boboy bertocang bagai?
Ok, tepuk dada tanya Iman, anda punya jawapannya... (Err, kalau x punye jawapan, sila cari ok...)

Baik2, skrg jum fokus kpd hukum lelaki yg solat dlm keadaan bertocang...
 
Drp Ibnu 'Abbas, bahawasanya Rasulullah s.a.w bersabda : "Aku telah diperintahkan oleh Allah untuk sujud dengan tujuh anggota tubuh yang utama termasuk dahi. Dan beliau dalam masa yg sama menunjukkan ke arah hidung, tapak tangan, kaki, dan jemari kaki. Serta diperintahkan untuk tidak mengikat rambut serta tidak mengumpulkan (menggulung / melipat) pakaian." (Riwayat Muslim, Sahih Muslim, Kitab as-Solah, 3/45, no. 758).

Rasulullah bersabda : "Itu (ikatan rambut) adalah tempat syaitan". (Hasan, hadis riwayat Abu Dawud (646), at-Tirmidzi (384), Ibnu Khuzaimah (991), 'Abdurrazaq (4991), al-Baihaqi (11/109) dan Ibnu Hibban (2779).

Kaum lelaki dilarang mengerjakan solat dengan rambut terikat. Imam Tirmidzi berkata "Inilah yg berlaku di kalangan ahli ilmu, mereka membenci kaum lelaki solat dengan rambut terikat".

Ok, Izzah hanyala seorang bakal guru yang tiada kaitannya dgn bidang agama... Tak berani utk mengulas lebih panjang. Tp ambillah sedikit masa utk merenung maksud hadis tersebut... Ya, bersyukur kerana kita seorang Muslim, tapi Muslim tdk cukup hanya pada nama... ;p


P/S : Selamat Tahun Baru... Tahun baru, azam baru, semangat baru... dan, status baru??? ;p

Followers~

~Pengunjung~

~Muslimah 24 hours~

~Muslimah 24 hours~

Popular Posts

Total Pageviews