Pages

Style tuu...

Assalamualaikum w.b.t...
Style apakah?

Ok, rasanya taknak cakap panjang, cume teringin utk kongsi sesuatu dgn anda =)

 Alololo tomei2... Baby sape ni ha...
(Gmbr pinjam dri En. Google...hehe)

Hurm, kalaulah dilihat kpd kedua2 gambar ni, apakah persamaan yg u ols nmpk?
Hehe, dua2 baby, gegirl, cute, yg paling penting KEDUA2NYA BERTONCANG... wink3...

Ok, mmg cantik kan. Nak cubit2 je baby ni... Ini girl style...
Ups, tapi Izzah tgk skrg ni bkn baby je yg nk bertoncang...haha... bapak baby pun nk bertocang jugak...(Uppss...)
Wahahaha (geli ulu hati....)... Style tuu...

Erm, penat cari gambo lelaki bertocang... xpe2, rsenye mesti pnah tgk kn laki yg bertocang... xkurang jgk gegirl yg admire lelaki2 dan jejaka yg kelihatan mahchuu dgn gaya rambut sebegitu...

Ok ke sebenarnya, boboy bertocang? Erm...
Kalau lelaki menyerupai wanita atau yg sebaliknya..., ia ditegah dlm Islam kan.
Haish, macamana pulak kalu dah boboy bertocang bagai?
Ok, tepuk dada tanya Iman, anda punya jawapannya... (Err, kalau x punye jawapan, sila cari ok...)

Baik2, skrg jum fokus kpd hukum lelaki yg solat dlm keadaan bertocang...
 
Drp Ibnu 'Abbas, bahawasanya Rasulullah s.a.w bersabda : "Aku telah diperintahkan oleh Allah untuk sujud dengan tujuh anggota tubuh yang utama termasuk dahi. Dan beliau dalam masa yg sama menunjukkan ke arah hidung, tapak tangan, kaki, dan jemari kaki. Serta diperintahkan untuk tidak mengikat rambut serta tidak mengumpulkan (menggulung / melipat) pakaian." (Riwayat Muslim, Sahih Muslim, Kitab as-Solah, 3/45, no. 758).

Rasulullah bersabda : "Itu (ikatan rambut) adalah tempat syaitan". (Hasan, hadis riwayat Abu Dawud (646), at-Tirmidzi (384), Ibnu Khuzaimah (991), 'Abdurrazaq (4991), al-Baihaqi (11/109) dan Ibnu Hibban (2779).

Kaum lelaki dilarang mengerjakan solat dengan rambut terikat. Imam Tirmidzi berkata "Inilah yg berlaku di kalangan ahli ilmu, mereka membenci kaum lelaki solat dengan rambut terikat".

Ok, Izzah hanyala seorang bakal guru yang tiada kaitannya dgn bidang agama... Tak berani utk mengulas lebih panjang. Tp ambillah sedikit masa utk merenung maksud hadis tersebut... Ya, bersyukur kerana kita seorang Muslim, tapi Muslim tdk cukup hanya pada nama... ;p


P/S : Selamat Tahun Baru... Tahun baru, azam baru, semangat baru... dan, status baru??? ;p

No comments:

Followers~

~Pengunjung~

~Muslimah 24 hours~

~Muslimah 24 hours~

Popular Posts

Total Pageviews